متکی: داشتن سهم مناسب از خزر و محدوده های بهره برداری از برنامه های ایران است

به گزارش نوای پرنده پارسی، وزیر خارجه پیشین کشورمان تاکید نمود: داشتن سهم مناسب از خزر از برنامه های ایران و مشخص محدوده های بهره برداری از اهدافی است که دنبال می کنیم.

متکی: داشتن سهم مناسب از خزر و محدوده های بهره برداری از برنامه های ایران است

به گزارش خبرنگاران، منوچهر متکی در نشست واکاوی رژیم حقوقی دریای خزر طی سخنانی از کوشش های بیش از سه دهه خط شکنان حوزه دیپلماسی در دفاع از حقوق کشور به ویژه خزر تشکر کرد و گفت: در پروژه های ملی کشورمان اگر نتوانیم در اجماع ملی حرکت کنیم، موفق نخواهیم بود و هر جایی که پروژه های ما ملی انجام گردیده نباخته ایم، چه در گذشته های دور و چه در 40 سال گذشته. معتقدم به انتقادها باید احترام بگذاریم اما حاصل این نقدها و نظرات در جایی که به یک تصمیم برآمده از نظام مردم سالار منجر می گردد این حق را داریم که دفاع ما اجماع ملی باشد.

این دیپلمات سابق کشورمان در ادامه با طرح سوالاتی اظهار کرد: باید آنالیز کنیم که حقوق ایران در خزر در گذشته چگونه بوده است. باید معاهدات 1921 و 1940 را با گلستان و ترکمن چای مورد آنالیز و مقایسه قرار دهیم. آنچه برای این خط موهوم نقل گردیده، نقل به وضعیتی است که تا پیروزی انقلاب حاکم بود. بنابراین حقوق ایران در گذشته و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مبتنی بر معاهدات موجود بین ایران و شوروی سابق نبود.

وی اضافه نمود: در سال 1974 وزارت نفت شوروی محدوده فعالیت های نفتی سه جمهوری قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان را بین خود تقسیم می نماید و در زمان فروپاشی شوروی ادبیات آنها این است که شما چرا منطقه بالای خزر دخالت می کنید. خط موهوم به پایین برای شماست و بقیه مربوط به ما چهار جمهوری است.

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان ادامه داد: سوال دیگر این است که ایران در زمان فروپاشی شوروی و تبدیل به کشورهای ساحلی چه هدفی را در خزر دنبال می کرد. بنده به عنوان کسی که عضو وزارت خارجه بوده و در این سال ها در جریان و درگیر مباحث مربوطه بودم باید بگویم که اولین هدف حذف عملی و تدریجی محدودیت های تحمیلی و زمینه سازی برای تعریف حقوق ما در خزر بود.

متکی اعلام کرد: یک سال قبل از فروپاشی شوروی ، چهار حلقه چاه نفتی در خزر زده می گردد و این اولین ورود نفتی ایران به حوزه خزر است. اما اکنون ناوچه های نظامی ما با قابلیت نشستن هلی کوپتر در خزر توانسته اند مستقر شوند. ما حفظ و گسترش روابطمان با قزاقستان و روسیه به عنوان دو همسایه در کارهای خود دنبال نموده ایم.

این دیپلمات سابق کشورمان در ادامه اظهار کرد: سوال دیگر این است که جمهوری اسلامی ایران به کجا می خواهد برود. داشتن سهم مناسبی از خزر و مشخص محدوده های بهره برداری از اهدافی است که دنبال می کنیم و ما با مقوله انصاف می توانیم به سهم 20 درصد برسیم و طرف ها باید انصاف را مدنظر قرار بدهند.

متکی در ادامه یادآور شد: در دولت های جمهوری اسلامی ایران، دولت اول مرحوم هاشمی و سه دولت دیگر مجموعاً 17 سال غربی ها به گونه ای القا کردند که مناسبات آنها با ایران خوب است و در چنین فضایی هیچ یک از موضوعات اساسی ای که غربی ها برای ما پرونده سازی کردند، حذف نشد.

وی در ادامه سخنان خود خطاب به اظهارات کولایی مبنی بر نقل قولی از وی در مورد سهم ایران گفت: شاید انتظار می رفت اگر حرفی از وزیر خارجه شنیده گردیده که به کرات خلاف متن القایی در رسانه ها بیان شد زحمتش یک تلفن و تماس بود و مطرح می کردند. بنده معتقدم بیان این اظهارات یک رویکرد و برخورد سیاسی است در حالی که آن خبر در آن سال توسط یک خبرگزاری به اشتباه منتشر شد و بعداً هم آن را اصلاح کردند اما 11 سال از آن زمان می گذرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 142

به "متکی: داشتن سهم مناسب از خزر و محدوده های بهره برداری از برنامه های ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متکی: داشتن سهم مناسب از خزر و محدوده های بهره برداری از برنامه های ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید