5 جنگ که خشم طبیعت به آن خاتمه داد

به گزارش نوای پرنده پارسی، وقتی که خشم طبیعت جنگ افروزی های انسان را خاتمه داده و معادلات آن ها را به هم ریخته است، در این گزارش با چند نمونه از آن آشا شوید.

5 جنگ که خشم طبیعت به آن خاتمه داد

به گزارش، بخش هایی از تاریخ وجود دارد که در آن خشم طبیعت نزاع میان انسان ها را انتها بخشیده است. گاهی به نظر می رسد، طبیعت نیز از جنگ میان انسان ها به ستوه می آید و دستی می گردد برای انتها دادن به آن، تا جایی که سربازان و نیرو های دریایی خود را در حالی می یابند که به جای جنگیدن با نیرو های متخاصم در حال جنگ با توفان ها و گردباد ها هستند. از این قبیل اتفاقات در تاریخ بسیار اتفاق افتاده است.

در این گزارش با چند نمونه از آن ها آشنا خواهید شد؛ وقتی که خشم طبیعت جنگ افروزی های انسان را انتها داده و معادلات آن ها را به هم ریخته است.

1. توفان کوشش مغول ها را برای درنوردیدن ژاپن شکست داد

در سال 1274 میلادی، یک ناوگان مغولی متشکل از 500 تا 900 کشتی که هر یک 30 هزار تا 40 هزار سرباز چینی را حمل می کردند به سمت ژاپن و به هدف تسلّط بر آن رهسپار شدند. کشتی ها در خلیج هاتاکای ژاپن لنگر انداختند تا خود را برای هجومی بی سابقه آماده نمایند، اما توفان همه کشتی ها را در هم شکست و یک سوم ناوگان غرق و 13 هزار سرباز غرق شدند و نجات یافتگان مجبور شدند تا به سمت چین عقب نشینی نمایند.

مغول ها بدون دستاوردی در سال 1281 میلادی با 4400 کشتی و 140 هزار سرباز برگشتند، تعداد سربازان مغول ها از تعداد ارتش ژاپن و سامورایی ها که 40 هزار تن بودند بسیار بیشتر بود. خشم طبیعت باز هم به نفع ژاپنی ها تمام شد و در پانزده آگوست ناوگان مهاجمان را در هم شکست.

2. جزیره مورد نزاع هند و بنگلادش زیر آب فرو رفت

جزیره نیومور یک تکه کوچک از زمین و غیر قابل سکونت بین هند و بنگلادش بود. طول این جزیره 3.5 و عرض آن 1.9 کیلومتر و ارتفاعش از سطح دریا دو متر بود. این جزیره در سال 1974 میلادی کشف شد و بعضی کارشناسان پیش بینی نموده بودند که عمر جزیره حدود پنجاه سال است. پس از کشف جزیره هند و بنگلادش هر یک خواهان مالکیّت جزیره بودند و هند کشتی ها و نیرو های دریایی خود را به سوی جزیره گسیل کرد تا پرچم این کشور را در جزیره به اهتزاز درآورد. در سال 1987 میلادی شرایط در حال تغییر بود و عکس های ماهواره ای نشان می داد که جزیره به آرامی در حال فرو رفتن در آب است. جزیره نیومور در سال 2010 میلادی از نقشه محو شد و در آب فرو رفت و بدین ترتیب کشمکش بر سر آن انتها یافت.

3. توفان حمله فرانسه به ایرلند را متوقف کرد

در پانزدهم دسامبر سال 1796 میلادی، ناوگان فرانسوی با پانزده هزار سرباز سوار بر عرشه تعدادی کشتی از فرانسه به ایرلند رهسپار شدند، اما در میانه راه با مشکل روبه رو شدند و کشتی های آنان به دلیل وزش شدید توفان از هم متفرق و جدا گردیدند. بعضی از آن ها توانستند خود را به خلیج بانتری برسانند، جایی که ناوگان نقشه کشیده بود تا قبل از حمله در آنجا گرد بیایند؛ اما برنامه به هم خورد، زیرا شماری کشتی از جمله کشتی که روی آن فرمانده عملیات ژنرال هوچی Hche بود به طور کلی مفقود شده بود. پس از گذشت چند روز فرانسوی ها بازگشتند، ژنرال هوچی پس از بازگشت نیروهایش به فرانسه پیدا شد و وقتی فهمید نیرو ها به فرانسه برگشته است بدون هیچ دستاوردی او نیز به فرانسه بازگشت.

4. توفان فاجعه باری که ناوگان جنگی اسپانیا را در هم شکست

در سال 1588 میلادی، پادشاه اسپانیا فیلیپ سوم که از ملکه الیزابت پروتستانی به ستوه و خشم آمده بود، درصدد برآمد تا به جای او یک رومانیایی کاتولیک را به سلطه بنشاند. او دستور دارد تا 130 کشتی با 30 هزار سرباز به قصد حمله به آب انداخته شوند. بریتانیایی ها از این حمله آگاه شده بودند و در ساحل بلیموث با نیرو های اسپانیایی روبرو شدند. دو ناوگان دریایی نبرد های بی شماری انجام دادند که برای هیچ یک ثمری نداشت. در نهایت اسپانیایی هک به دلیل منحرف شدن کشتی هایشان از جهت اصلی فلاندرز و رانده شدن به قلب اقیانوس شکست خوردند.

5. استیلای فرانسوی ها بر اسپانیایی ها

بیست و سوم ژانویه سال 1795 میلادی، یک روز عجیب در تاریخ نبرد ها بود. شوالیه ها بر چند کشتی جنگی چیره شدند، فرضیه بر این بود که چنین چیزی غیر ممکن است، زیرا شوالیه ها با اسب حمله پی کردند و در خشکی می جنگیدند، در حالی که نیرو های دریایی از کشتی بهره می بردند و در دریا نبرد می کردند. آن ها توانستند در جنگ های انقلاب فرانسه و در نبرد تکسل به این کشتی ها چیره شوند. این اتفاق زمانی رخ داد که توفان ناوگان های هلند را مجبور کرد تا در تنگه مارسدیپ در نزدیکی جزیره تکسل پهلو بگیرند، هلندی ها منتظر عبور توفان بودند، اما نتوانستند حرکت نمایند، زیرا آب های اطراف ساحل منجمد بود. فرانسوی ها که از دردسر هلندی ها آگاه شده بودند شوالیه ها را فرستادند. هلندی ها با دیدن فرانسوی ها تصمیم گرفتند تا کشتی های خود را از بین ببرند تا مانع دستگیری خود شوند. اما از اجرای این ایده صرف نظر کردند و اعلام کردند در صورتی که فرانسوی ها اجازه ماندن در کشتی ها را به آنان بدهند، تسلیم خواهند شد.

منبع: تابناک باتو

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2517

به "5 جنگ که خشم طبیعت به آن خاتمه داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 جنگ که خشم طبیعت به آن خاتمه داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید