شروع عملیات مستندنگاری و نقشه برداری آسبادهای خواف برای ثبت جهانی

به گزارش نوای پرنده پارسی، سرپرست پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان از شروع عملیات مستندنگاری و نقشه برداری آسبادهای خواف برای ثبت جهانی اطلاع داد.

شروع عملیات مستندنگاری و نقشه برداری آسبادهای خواف برای ثبت جهانی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمد رکنی سرپرست پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، امروز دوشنبه 15 مرداد با اعلام این خبر اضافه کرد: پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران - خراسان رضوی با هدف تهیه مدارک پرونده زنجیره ای ثبت آسبادهای ایران در فهرست میراث جهانی عملیات مستند نگاری و نقشه برداری آسبادهای خواف شروع شده است.

او با بیان این که این آثار ارزشمند در بافت قدیم شهر خواف و به تعداد 30 دستگاه آسباد واقع شده است ، اظهار کرد: عملیات مستند نگاری و نقشه برداری توسط تیمی متشکل از 6 نفر با تخصص های مرتبط (نقشه برداری، مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی معماری) انجام شده است.

رکنی توضیح داد: مستندنگاری و نقشه برداری از آسبادهای خواف شامل پلان ها ، نما ها، مقاطع (30دستگاه آسباد)، تهیه عکس های فتوگرامتری (30 دستگاه آسباد) ، تهیه پرونده مشخصات و مالکیت آسبادها (30 دستگاه آسباد) ، ایجاد نقاط بنچ مارک برای نقشه برداری است.

او گفت: هم چنین نقشه برداری گذرهای دسترسی به آسبادها ، برداشت نقاط ارتفاعی آسبادها با دوربین نقشه برداری از دیگر اقدامات و برنامه های عملیات میتند نگاری است.

رکنی یاد آور شد: کلیه عملیات مستند نگاری و نقشه برداری از آسبادهای خواف بر طبق شاخص های میراث جهانی است.

رکنی به نقش و تأثیر مشارکت ودهمراهی مردم در این عملیات اشاره و توضیح داد: این عملیات با مشارکت و همراهی مالکان و ساکنان محدوده طرح با پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای خراسان رضوی به نحو مطلوب انجام می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1951

به "شروع عملیات مستندنگاری و نقشه برداری آسبادهای خواف برای ثبت جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع عملیات مستندنگاری و نقشه برداری آسبادهای خواف برای ثبت جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید