100 سد بزرگ کشور کمتر از 40 درصد آب دارند

به گزارش نوای پرنده پارسی، سال آبی جدید کشور در حالی از ابتدای مهرماه آغاز گردیده که با افت ورودی به مخازن سدها در فصل تابستان ذخیره این سازه های آبی نیز پیش از آغاز فصل بارندگی ها همچنان روبه کاهش است، به طوری که از میان 177 سد بزرگ موجود در شش حوضه آبریز اصلی کشور، 100 سد بزرگ از جمله سدهای زاینده رود، شهیدرجایی، ساوه، کوثر، دوستی، سفیدرود، ارس و ملاصدرا کمتر از 40 درصد آب ذخیره گردیده دارند.

100 سد بزرگ کشور کمتر از 40 درصد آب دارند

به گزارش خبرنگاران، در حال حاضر میزان ذخایر سدهای ایران به 19.81 میلیارد مترمکعب رسیده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته کاهشی 19 درصدی آب ذخیره گردیده در سدهای کشور را نشان می دهد. افت محسوس بارندگی های سال آبی 96-97 که در طی نیم قرن کم سابقه بوده موجب گردیده تا در ورودی آب به مخازن سدهای کشور نیز متاثر از افت نزولات جوی با کاهش های ویژه ای روبرو گردیده اند و به 25.95 میلیارد مترمکعب برسد.

به این ترتیب، ورودی به این سازه های آبی 33 درصد و خروجی از آن ها نیز نسبت به سال گذشته 26 درصد افت داشته و هم اکنون به طور میانگین 60 درصد مخازن سدهای یاد گردیده خالی است .همچنین کاهش ارتفاع و ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برق آبی موجب گردیده تا این مراکز در تابستان سال جاری نیز با کاهش فراوری انرژی روبه رو شوند به طوری که انرژی فراوریی 53 نیروگاه برق آبی کشور از ابتدای سال جاری تا 30 شهریورماه به حدود 6185 گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 42.4 درصد کاهش داشته است.

با توجه به اینکه 15 درصد از ظرفیت نصب گردیده نیروگاهی کشور مربوط به نیروگاه های برق آبی است از این رو کاهش فراوری انرژی این مراکز یکی از دلایل اصلی خاموشی های تابستان سال جاری بوده است .علاوه بر این در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) به 628 میلیون مترمکعب رسیده است و در شرایط فعلی 67 درصد مخازن این سدها خالی است.

آنالیز این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که کاهش بی سابقه بارش ها در سال گذشته موجب گردیده تا حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد کاهش داشته باشد و ورودی آب به سدهای پنج گانه استان با یک میلیارد و 170 میلیون مترمکعب افت 32 درصدی را تجربه نمایند.

با توجه به اینکه بارش های کشور ما معمولا از اواخر فصل پاییز آغاز خواهد شد طبیعتا همواره میزان مصرف و خروجی ما از سدها از میزان ورودی به این سازه های آبی بیشتر خواهد بود. بنابراین تا آن موقع باید نهایت مراقبت و مدیریت را از منابع حداقلی موجود داشته باشیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 321

به "100 سد بزرگ کشور کمتر از 40 درصد آب دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "100 سد بزرگ کشور کمتر از 40 درصد آب دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید