گذر از اتوبوس های برقی و دو طبقه و رسیدن به خطوط 10 گانه بی آر تی

به گزارش نوای پرنده پارسی، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با استفاده از خطوط 10 گانه بی آر تی روزانه میلیون ها مسافر را در پایتخت جا به جا می کند، اما جزئیات و راستا حرکت این خطوط به چه شکل است؟

گذر از اتوبوس های برقی و دو طبقه و رسیدن به خطوط 10 گانه بی آر تی

به گزارش خبرنگار ؛ شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در 25 فروردین 1335 تأسیس شد و هیئت مدیره ای متشکل از 7 نفر مدیریت آن را بر عهده گرفتند.

اتوبوس از دیرباز یکی از ارکان جدایی ناپذیر زندگی ساکنان شهر تهران بود، به طوری که هنوز در آلبوم مجموعه دار ها تعدادی از بلیت های آن که هر ماه با طرحی جدید به چاپ می رسید و توزیع می شد، وجود دارد.

بلیت هایی که از باجه های آبی رنگ کنار ایستگاه خریداری می شد، مجوز استفاده مسافران از اتوبوس بود که در ایستگاه های متعدد اقدام به جابجایی مسافر می کرد و در زمانی که تهران هنوز مدرنیته نشده و سیستم حمل و نقل ریلی (مترو) نداشت، بار جابجایی مسافر را یک تنه به دوش می کشید.

با بالا رفتن هزینه ها و افزایش تورم بهای استفاده از آن در پایتخت از یک به 2 بلیت 20 تومانی افزایش پیدا کرد و زمانی که کارتخوانی وجود نداشت تا ثبت تراکنش و تعداد مسافر را انجام دهد، حجم بلیت های پاره شده در کیسه های کنار دست راننده نشان از میزان مسافرگیری اتوبوس در خط داشت.

اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران یک طبقه، برقی و تک کابین بودند که کار جابه جایی مسافران را انجام می دادند و هنوز هم اگر پای صحبت ریش سفیدان لحظه ای بنشینید به طور حتم در لا به لای خاطرات آن ها از اتوبوس های دو طبقه در پایتخت خواهید شنید.

اتوبوس های برقی دو کابین بیشتر در راستا میدان امام حسین (ع)، خیابان 17 شهریور و میدان خراسان اقدام به جابجایی مسافر می کردند.

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران همگام با توسعه قدم برداشت و سیستم حمل و نقل تندرو را وارد ناوگان خود کرد.

ایجاد راستا اختصاصی با عنوان خط ویژه از دیگر اقدام هایی بود که نشان داد شکل جدید اتوبوسرانی در پایتخت به سمت رضایت هر چه بیشتر شهروندان در حال حرکت است و از سال 85 بکارگیری اتوبوس های تندرو (BRT) در ناوگان حمل و نقل برنامه ریزی و اجرای آن مقدماتی شد.

تکمیل خط 6 و 7 مترو نیازمند 50 هزار میلیارد تومان دیگر اعتبارات است

آغاز آغاز به کار اتوبوس های BRT در خط چهارراه تهرانپارس - پایانه آزادی بود و امروز این خطوط به 10 خط افزایش پیدا کرده است و در نگاهی اجمالی خطوط 10 گانه اتوبوس های تندرو به شکل زیر است.

این خط به طول 18 و نیم کیلومتر و تعداد ایستگاه های آن در راستا حرکت از مبدأ (چهارراه تهرانپارس) 26 ایستگاه و تعداد ایستگاه های راستا برگشت 27 ایستگاه است، این خط در تاریخ 22 اردیبهشت 86 آغاز به کار و مسافرگیری شهروندان کرد.

این خط به طول 18 و نیم کیلومتر و تعداد ایستگاه های آن در راستا حرکت از مبدأ (پایانه خاوران) 27 ایستگاه و تعداد ایستگاه های راستا برگشت 28 ایستگاه است، این خط در تاریخ 27 خرداد 87 آغاز به کار و مسافرگیری شهروندان کرد.

این خط به طول 13 و نیم کیلومتر و تعداد ایستگاه های آن در راستا حرکت از مبدأ (پایانه خاوران) 24 ایستگاه و تعداد ایستگاه های راستا برگشت 24 ایستگاه است، این خط در تاریخ 27 دی 87 آغاز به کار و مسافرگیری شهروندان کرد.

این خط به طول 21 و نیم کیلومتر و تعداد ایستگاه های آن در راستا حرکت از مبدأ (پایانه جنوب) 24 ایستگاه و تعداد ایستگاه های راستا برگشت 24 ایستگاه است، این خط در فاز اول از پایانه افشار تا میدان جمهوری در تاریخ 16 مرداد 89 از پایانه افشار تا میدان جمهوری و فاز دوم آن از جمهوری تا پایانه جنوب در تاریخ 10 مهر 90 مورد بهره برداری قرار گرفت.

این خط به طول 9 و نیم کیلومتر و تعداد ایستگاه های آن در راستا حرکت از مبدأ (پایانه بیهقی) 10 ایستگاه و تعداد ایستگاه های راستا برگشت 10 ایستگاه است، این خط در تاریخ 22 شهریور 93 آغاز به کار و مسافرگیری شهروندان کرد.

این خط به طول 14 و نیم کیلومتر و تعداد ایستگاه های آن در راستا حرکت از مبدأ (پایانه لاله) 19 ایستگاه و تعداد ایستگاه های راستا برگشت 17 ایستگاه است، این خط در تاریخ 29 شهریور 93 آغاز به کار و مسافرگیری شهروندان کرد.

این خط به طول 18 کیلومتر و تعداد ایستگاه های آن در راستا حرکت از مبدأ (پایانه معین) 37 ایستگاه و تعداد ایستگاه های راستا برگشت 36 ایستگاه است که در 3 بازه زمانی 16 و 27 مرداد 88 و 29 شهریور 89 افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

طول این خط به طول 7 کیلومتر و تعداد ایستگاه های آن در راستا حرکت از مبدأ (پایانه جنوب) 6 ایستگاه و تعداد ایستگاه های راستا برگشت 6 ایستگاه است، این خط در تاریخ 29 تیر 92 آغاز به کار و مسافرگیری شهروندان کرد.

طول این خط به طول 34 کیلومتر و تعداد ایستگاه های آن در راستا حرکت از مبدأ (جوانمرد قصاب) 34 ایستگاه و تعداد ایستگاه های راستا برگشت 34 ایستگاه است، این خط در تاریخ 3 اسفند 92 آغاز به کار و مسافرگیری شهروندان کرد.

طول این خط به طول 23 و نیم کیلومتر و تعداد ایستگاه های آن در راستا حرکت از مبدأ (پایانه جنت آباد) 25 ایستگاه و تعداد ایستگاه های راستا برگشت 24 ایستگاه است که در دو بازه زمانی 31 خرداد 90 و 12 تیر 95 افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

امروز ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی نیازمند توجه بیشتر مدیران شهری برای توسعه است تا با تغییر رویکرد گذر از خودرو محوری و رسیدن به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی شاهد رضایت بیشتر شهروندان در استفاده از این ناوگان و تحقق شعار تهران شهری برای همه باشیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2122

به "گذر از اتوبوس های برقی و دو طبقه و رسیدن به خطوط 10 گانه بی آر تی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گذر از اتوبوس های برقی و دو طبقه و رسیدن به خطوط 10 گانه بی آر تی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید