کلیات لایحه ساماندهی گورستانهای دولاب تصویب شد

به گزارش نوای پرنده پارسی، تهران (پانا) - در دویست و پنجاه و سومین جلسه شورا، کلیات لایحه شهرداری برای ساماندهی گورستان های تاریخی منطقه 14 رای آورد. آنالیز پیشنهادات رسیده درباره این لایحه نیز به جلسه آینده شورا موکول شد.

کلیات لایحه ساماندهی گورستانهای دولاب تصویب شد

دویست و پنجاه و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران امروز برگزار گردید. در این جلسه لایحه شهردار تهران در مورد ساماندهی، حفاظت و احیای مجموعه گورستان های دولاب شامل پنج گورستان واقع در محدوده منطقه چهارده به بحث و آنالیز گذاشته شد.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، درباره این لایحه گفت: شورای پنجم در برنامه سوم پنجساله، تکلیفی برای شهرداری معین کرد. بر اساس بند 5 ماده 59 برنامه پنجساله سوم، شهرداری باید به آرامستان ها و مجموعه های دارای ارزش میراثی و فرهنگی در سال اول برنامه رسیدگی کند و کاربری آرامستان های واجد این ارزش را بهبود ببخشد.

او اضافه نمود: بر مبنای برنامه پنجساله سوم، شهرداری لایحه ای برای ساماندهی، حفاظت و احیای مجموعه گورستان های ایران شامل پنج گورستان در محدوده منطقه 14 می گردد به شورا ارائه نموده است.

به گفته نوری طبق مصوبه شورای شهر، در لایحه بودجه مقرر شد بودجه احیا و بازسازی آرامستان های تاریخی و محلی از جمله ری، امامزاه عبدالله و ابن بابویه که ارزش میراثی و تاریخی دارند هم تامین گردد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: شهردار تهران برابر لایحه ای که داده است، میخواهد پنج گورستان منطقه دولاب شامل ارامنه گرگوری، گورستان فرانسه، لهستان، گورستان ارامنه کاتولیک و گورستان ارامنه پروتستان را که در سال 79 در آثار ملی ثبت شده است و به عنوان پتانسیل در شهر تهران و محدوده منطقه 14 به حساب می آید، با همکاری میراث فرهنگی و شورای خلیفه گری ارامنه، احیا کند.

او اضافه نمود: در حقیقت طرح میدانی برای صلح جهانی را پیشنهاد نموده است که در این ارتباط بتواند روحیه صلح جویانه ما ایرانی ها را در احیای این مجموعه گورستان ها نشان بدهیم.

صدر اعظم نوری اعلام کرد: این مجموعه هفت و نیم هکتار است. یک فضای سبز قدیمی و تفرجگاهی دارد. از لحاظ محیط زیستی برای محدوده منطقه 14 می تواند موثر باشد. توسعه و گسترش فضای سبز برای مردم محله هم یک فرصت و ظرفیت باشد.

او اضافه نمود: طرح میدان جهانی صلح توسط سازمان نوسازی از محل اعتبارات پیش بینی شده در حال اجرا است و امیدواریم در همین دور شورا به سرانجام برسد.

احمد مسجد جامعی عضو شورا در مخالفت با این لایحه بیان کرد: با بحث بازسازی گورستان موافقم. اما این شکل از بازسازی به شکل فجیعی انجام می گردد و در واقع یک نوع یکسان سازی در همه قبرها در حال رخ دادن است.

او اضافه نمود: در حالی که نوشته سنگ، حتی نام و نوع سنگ، سند است و باید حفظ گردد. در امامزاده عبدالله هم همین مشکل را داشتیم.

مسجد جامعی تاکید می نماید: ما تاریخ را نباید تحریف کنیم. این میدان نسبتی با صلح جهانی ندارد. در گورستان های دولاب مجموعه ای از افراد دفن شده اند. بعضی از آنها در جنگ خاک ایران را به توبره کشیده اند و هنوز پیروزیشان در جنگ را جشن می گیرند. بعضی هم هموطنان خودمان هستند که در این مکان آرمیده اند.

او گفت: معمار مشهور مارکوف و اولین کسی که شهرداری را راه انداخت و قاعده مند کرد در این گورستان دفن شده است. بعضی افرادی که در دوره قاجار به ایران آمدند و کاخ ها را ساختند هم در این مجموعه هستند اما اینها ربطش به صلح چیست.

این عضو شورای شهر اعلام کرد: هنوز هم سفرای بعضی کشورهای خارجی به این مکان تردد می نمایند، بنابراین باید نظر سفارتخانه ها را هم پرسید.

او اضافه نمود: در طرح شهرداری قرار نیست گورستان را احیا کنیم بلکه بازآفرینی است و باید الگوی تاریخی و زیباشناسی را هم در نظر بگیریم. بنابراین در لایحه شهرداری باید کلمه احیا برداشته گردد.

مسجد جامعی یادآور شد: سید مهدی طباطبایی از شخصیت های مورد وثوق محله دولاب بود. ما با بزرگان کلسیا و میراث طرح مسئله کردیم. با وزارت خارجه جلسه گذاشتیم. آقای طباطبایی پیشنهاد داد حالا که در ایران بهشت معصومه داریم، بهشت زهرا داریم، چه اشکالی دارد که نام میدان بین این آرامگاه ها را بهشت مریم بگذاریم.

علی اعطا دیگر عضو شورا در موافقت با لایحه شهرداری گفت: سخنان آقای مسجد جامعی نافی اصل موضوع نبود.

او گفت: به نظر من بحث درباره اینکه این کار ضروری هست یا نه موضوعیتی ندارد. این مسئله در برنامه پنجساله آمده است و در سندی مربوط به سال 97 تحت عنوان سند حفاظت و حراست از گورستان های تاریخی مصوب 8/5/97 شورایعالی معماری و شهرسازی است نیز به این مسئله اشاره شده است.

اعطا بیان کرد: اینکه میدان بین آرامستان ها نامش چه باشد، مسئله دیگری است و کمیسیون معماری نیز پیشنهاد حذف نام میدان صلح را مطرح نموده است.

او یادآور شد: در گورستان فضای مناسبی وجود دارد و از این فضا در راستای رویکرد شورای پنجم یعنی توسعه میدان گاه های باز و پیاده در تهران می توان استفاده کرد.

این عضو شورای شهر گفت: این منطقه ذینفعان متعددی دارد و فقط بحث شورای خلیفه گری ارامنه نیست. بنابر این بهتر است برای جزئیات پیشنهاد بدهیم و کلیات را به رای بگذاریم.

محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز با اشاره به حساسیت های آرامستان های دولاب و تشریح اقدامات اجرا شده برای تامین اعتبار طرح بازسازی آرامستان ها، نامگذاری میدان بین پنج آرامستان را جزء وظایف کمیته نامگذاری دانست.

در ادامه نوری یادآور شد: این برنامه یکسال به عقب افتاده است. اعتبار این لایحه در بودجه 98 پیش بینی شده ولی سال 99 رو به سرانجام است و هنوز به تصویب نرسیده است.

او تاکید نمود: برای اینکه یکسال دیگر معطل نباشد به کلیات لایحه پیشنهادی شهرداری رای بدهید.

حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی، توسعه شهری نیز گفت: تصویب این لایحه به مفهوم اجازه به شهرداری برای تهیه طرح ساماندهی است.

کلیات لایحه شهرداری برای گورستان های منطقه دولاب به رای گذاشته شد که با 14 رای موافق به تصویب رسید. آنالیز جزئیات و پیشنهادات رسیده درباره این لایحه به جلسه بعدی شورای شهر موکول شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5793

به "کلیات لایحه ساماندهی گورستانهای دولاب تصویب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیات لایحه ساماندهی گورستانهای دولاب تصویب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید