چرا ادعای سعودی ها درباره زمان بازسازی آرامکو غیرواقعی است؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، ارزیابی کارشناسان نشان می دهد بازسازی تاسیسات نفتی البقیق و الخریص بسیار بیشتر از میزان اعلام شده از سوی سعودی ها زمان خواهد برد.

چرا ادعای سعودی ها درباره زمان بازسازی آرامکو غیرواقعی است؟

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از راشاتودی، بازسازی و تعمیر تاسیسات فرآوری نفت البقیق و الخریص عربستان که حدود دو هفته پیش توسط ارتش یمن مورد حمله نهاده شد به احتمال زیاد بسیار بیشتر از چند هفته ادعا شده توسط سعودی ها زمان خواهد برد.

به گفته منابع مطلع شرکت آرامکو هم اکنون به سرعت در حال مذاکره با شرکت های فراوری کننده تجهیزات و ارائه دهنده خدمات تاسیسات نفتی است و در کوشش است تا با پرداخت پول بیشتر این شرکت ها را بر آن دارد تا هم روند تعمیرات را سرعت دهند و هم فراوری قطعات را در فاصله زمانی کوتاه تر انجام دهند.

با این حال روند تعمیرات تاسیسات البقیق و الخریص ماه ها به طول خواهد انجامید چرا که تاسیسات نابود شده توسط یمنی ها نخست باید فراوری شده سپس به عربستان منتقل شده و نصب شوند که این مسئله می تواند به ادعای منابع سعودی حتی تا یک سال به طول بیانجامد.

وال استریت ژورنال در این زمینه گزارش داده که احتمالا ارزیابی اولیه سعودی ها نسبت به جدول زمانبندی انتها تعمیرات تاسیسات فرآوری نفت آسیب دیده آرامکو بیش از حد خوشبینانه بوده است به همین دلیل در آینده نزدیک شاهد افزایش دوباره قیمت نفت در بازار جهانی خواهیم بود، چرا که حمله به تاسیسات البقیق و الخریص 5.7 میلیون بشکه از فراوری نفت عربستان را کاهش داده است.

هفته گذشته عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی جدید سعودی ها کوشش کرد تا به کارگزاران و معامله گران بازار جهانی نفت نسبت به عرضه کافی از سوی عربستان اطمینان دهد.

وی به رسانه ها گفت که بیش از نیمی از 5.7 میلیون بشکه افت فراوری نفت عربستان ناشی از حمله یمنی ها مجددا به چرخه فراوری عربستان بازگشته است.

بن سلمان وزیر گفت: تا انتها ماه سپتامبر فراوری نفت عربستان به 11 میلیون بشکه در روز و تا انتها ماه نوامبر به 12 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

با این حال، اما به گفته منابع مطلع این پیش بینی غیر واقعی است و اتفاق نخواهد افتاد چرا که تجهیزاتی که به دلیل حمله یمنی ها از بین رفته اند تا آن موقع مجددا ساخته نخواهند شد و به عربستان منتقل نمی گردد و این مسئله زمانبر خواهد بود.

بر اساس پیش بینی بلومبرگ عربستان در اوایل ماه جاری 50 میلیون بشکه نفت ذخیره شده در داخل خاک خود و 80 میلیون بشکه دیگر در انبار های نفتی در خارج از این کشور ذخیره نموده است.

این میزان نفت برای تامین احتیاج بازار به میزان کافی در آینده نزدیک کافی خواهد بود، اما بعضی کارشناسان بر این باورند که اواخر ماه آینده میلادی شاهد کمبود عرضه به بازار خواهیم بود.

خبر های متناقض نیز در حال تشدید نگرانی ها و بالا بردن عدم اطمینان در بازار هستند چرا که در گام نخست رسانه ها گزارش دادند که عربستان از عراق درخواست واردات نفت سبک داشته و سپس ریاض گفت که هیچ وقت چنین درخواستی را مطرح ننموده است. حالا موضع رسمی عربستان این است که تعمیرتاسیسات البقیق و الخریص تا چند هفته دیگر به انتها می رسد، اما گزارش وال استریت ژورنال نشان می دهد این پیش بینی دست یافتنی نخواهد بود.

در حال حاضر قیمت نفت نسبت به اتفاقات جدید واکنش نشان نداده، اما از روز آدینه تا حالا حدود یک درصد افزایش داشته است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2414

به "چرا ادعای سعودی ها درباره زمان بازسازی آرامکو غیرواقعی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ادعای سعودی ها درباره زمان بازسازی آرامکو غیرواقعی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید