پوتین از نگاه و زبان نظربایف؛ روسیه چگونه وارد باشگاه قدرت ها شد

به گزارش نوای پرنده پارسی، رئیس جمهور سابق قزاقستان می گوید: فکر می کنم مردم روسیه خوش شانس بودند که پوتین را داشتند؛ کسی که این کشور را در چالش برانگیزترین آزمون ها راهنمایی کرد.

پوتین از نگاه و زبان نظربایف؛ روسیه چگونه وارد باشگاه قدرت ها شد

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه ای خبرنگاران، نخستین رئیس جمهور قزاقستان، نورسلطان نظربایف پس از 29 سال در بیست و نهم ماه مارس 2019 از سمت خود کناره گیری کرد و قاسم ژومارت تاکایف جانشین وی شد.

در دوران تصدی نظربایف، روسیه و قزاقستان از روابط دوجانبه گرمی برخوردار بودند، روابط سیاسی نزدیکی داشته و توانستند به سطح بالایی از همگرایی مالی دست یابند.

در مصاحبه ای با نظربایف، از وی در خصوص این موضوع که 20 سال قبل که ولادیمیر پوتین به ریاست جمهوری روسیه رسید چه برداشتی از همتای جدید روسی خود داشته و چه روابطی بین 2 رهبر بزرگترین کشورهای پساشوروی وجود داشته، سوالاتی مطرح شده است.

شما بارها پوتین را دیدار نموده اید. چه زمانی متوجه شدید که وی پیروز به تصدی ریاست جمهوری می گردد و این موضوع چه تاثیری بر شما داشت؟

نظربایف: دهه 1990 پیچیده و متناقض بود. در این دوره بود که تغییرات مهم سیاسی و مالی نه تنها در روسیه بلکه در سرتاسر دنیا رخ داد، انتقال از سیستم شوروی قدیمی به اقتصاد بازار وجود داشت و پایه های روسیه مدرن گذاشته شد.

همه اینها به وسیله یک مبارزه رخ داد. بسیاری با اصلاحات و تحولات موجود در جامعه مخالف بودند. به اعتقاد بوریس یلتسین ، جهت دنبال شده تا آن موقع صحیح بود تا روسیه را دگرگون کند. وی، در نهایت تصمیم به انتخاب پوتین به عنوان جانشین خود گرفت.

در شروع قرن بیست و یکم، سیاستمدار جدیدی پا به کرملین گذاشت که در میان همه پیشینیان خود ایستادگی کرد و من فکر نمی کنم در آن موقع کسی می توانست بگوید که دوره پوتین در روسیه شروع شده بود.

اولین چیزی که در زمان تصدی ریاست جمهوری توسط پوتین من را تحت تاثیر قرار داد، دانش، انرژی و آمادگی گسترده وی برای حل سخت ترین مسائل بود. بیست سال پیش، من این احساس را داشتم که این سیاستمدار جوان برای همه چیز آماده است و می تواند به طور واضح و دقیق جوابگوی هرگونه چالش باشد.

فکر می کنم مردم روسیه خوش شانس بودند که پوتین را داشتند، کسی که این کشور را در چالش برانگیزترین آزمون ها راهنمایی کرد. تحت رهبری وی، روسیه دوباره به یک قدرت بزرگ تبدیل شد.

شما گفتید که روابط خوبی با پوتین ایجاد کردید؛ شما تجربه سیاسی داشتید در حالی که وی در آن موقع چنین تجربه ای نداشت. آیا شما به رئیس جمهور روسیه توصیه ارائه می دادید؟ در حالی که شما تجربه سیاسی بیشتری داشتید آیا تا به امروز به توصیه های پوتین گوش فرا داده اید؟

نظربایف: همانطور که گفته می گردد، توصیه دادن به دیگران آسان است، اما اتخاذ تصمیمی که خود می گیرید سخت است. این امر به خصوص در خصوص تصمیماتی که در سرنوشت میلیون ها انسان تأثیر بگذارد صادق است. حضور در رأس قدرت، مسئولیت بزرگی است و بار سنگینی که همه از عهده آن بر نمی آیند.

میان ما رابطه قابل اعتمادی ایجاد شده است. معمولا هر یک از جلسات ما فراتر از ترتیبات مصوب بوده و اغلب بیش از زمان های اختصاص یافته است. ما اغلب در خصوص موضوعات بحث می کنیم و به گفتگو می پردازیم، گاهی اوقات در خصوص موضوعاتی که اتفاق نظر نداریم سعی می کنیم که صحت موضع خود را اثبات کنیم.

اینها لحظات کاری معمولی برای رهبران دو کشور بزرگ اوراسیا است. همانطور که می دانید حقیقت از اختلافات سرچشمه می گیرد. می خواهم خاطرنشان کنم که گذشت زمان، دقیق ترین و بی طرفانه ترین ارزیابی را از فعالیت های هر سیاستمداری ارائه می دهد و من فکر می کنم هنوز برای خلاصه کردن دوران پوتین خیلی زود است.

گفتید که پوتین مرد خوش قولی است. آیا در 20 سال تجربه خود، تا به حال وی از وعده های خود خارج شده است در جایی که برای روسیه سودمند باشد؟ آیا داشتن چنین ویژگی در چنین جایگاهی مفید است یا ایجاد مانع می نماید؟

نظربایف: برای پوتین، حفظ و عمل وعده ها افتخار است. وی فردی بوده و هست که ارزش دوستی واقعی را می داند.

آیا تا بحال اختلاف نظر جدی با پوتین داشته اید؟ آیا شما هر کاری را که او به نفع کشور انجام می دهد قبول دارید؟

نظربایف: هر سیاستمداری باید منافع کشور خود را ابراز و محافظت کند. ولادیمیر پوتین یک سیاستمدار عملگرا و مذاکره کننده مؤثر است. با این حال ، چه کسی در دنیای مدرن به سیاستمداران یا دولت های ضعیف توجه می نماید؟

یک سیاستمدار ضعیف نمی تواند از منافع ملی کشورش دفاع کند. بنابراین، رویای هر سیاستمدار و میهن پرست این است که میهن خود را رونق بخشد و کشور خود را به یکی از توسعه یافته ترین کشورهای دنیا تبدیل کند.

امروز، بدون در نظر دریافت نظر فدراسیون روسیه، موضوعات مهم بین المللی حل نمی گردد و این کشور یک قطب نفوذ دنیای است. آیا این امر به اعتبار ولادیمیر پوتین نیست که در راس دولت روسیه است؟

اگرچه مواضع قزاقستان و روسیه در خصوص بسیاری از مسائل بین المللی مشابه است، اما ما دیدگاه خودمان را برای حل بعضی از مسائل داریم. ما تمام کوشش خود را برای داشتن همکاری های متقابل با همسایگان خود انجام می دهیم.

منبع: اسپوتنیک

ح

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3463

به "پوتین از نگاه و زبان نظربایف؛ روسیه چگونه وارد باشگاه قدرت ها شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوتین از نگاه و زبان نظربایف؛ روسیه چگونه وارد باشگاه قدرت ها شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید