پروژه برآورد محوطه آراسنج در بویین زهرا انجام شد

به گزارش نوای پرنده پارسی، حدس محوطه آراسنج بویین زهرا در استان قزوین به منظور معین کردن عرصه و پیشنهاد حریم محوطه، شناسایی و امکان سنجی نهشته های باستانی، معین وضعیت محدوده استقراری از حیث کوچ نشینی و یا یکجانشینی و... انجام شد .

پروژه برآورد محوطه آراسنج در بویین زهرا انجام شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فریبا محمدی سرپرست هیئت باستان شناسی امروز شنبه 2 شهریور با اعلام این خبر گفت: کاوش در محوطه آراسنج بویین زهرا به منظور معین عرصه و پیشنهاد حریم آراسنج به شماره ثبتی 7455 در محوطه ای به مساحت 4 کیلومتر مربع با ایجاد 24 گمانه در ابعاد 1×1 صورت گرفت.

او با اشاره به ضرورت انجام این پروژه اضافه نمود: این برآورد بر اساس ثبت محوطه آراسنج بر اساس وسعت پراکندگی قطعه سفالینه های لعابدار و بدون لعاب دوران اسلامی به طول چندین کیلومتر انجام یافت.

محمدی گفت: همچنین در پرونده ثبتی محدوده محوطه به طول 2 کیلومتر در عرض 1 کیلومتر و بدون معین حدود و نقشه قید شده بود لذا برای اصلاح پرونده ثبتی و نیز معین حدود واقعی اثر و نیز شناسایی دوره های فرهنگی این برآورد انجام یافت.

او بر اساس ضرورت های یاد شده اهداف برآورد را شامل؛ تعیین کردن عرصه محوطه آراسنج، پیشنهاد حریم محوطه آراسنج، شناسایی و امکان سنجی نهشته های باستانی، معین وضعیت محدوده استقراری از حیث کوچ نشینی یا یکجانشینی و نیز برطرف مسائل متقاضیان و استعلامات موافقت اصولی عنوان نمود.

سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: انتخاب محل گمانه ها بر اساس شواهد سطح الارضی زمین و تراکم قطعه سفالینه های پراکنده شده در محوطه صورت گرفت که در نتیجه آن 17 گمانه در ضلع شرقی رودخانه فصلی آراسنج و هفت گمانه در ضلع غربی رودخانه احداث شد.

او با بیان اینکه در 17 گمانه واقع در ضلع شرقی رودخانه هیچگونه نهشته باستانی در لایه ها مشاهده نشد، اضافه نمود: عمق این گمانه ها بسته به نوع خاک و لایه ها از عمق حداقل یک تا سه متر که لایه های هر گمانه شامل لایه خاک سطحی، لایه رسوبی رودخانه ای شامل شن و ماسه و… است تا اطمینان از نبود نهشته باستانی ادامه یافت.

محمدی اضافه نمود: لذا به دلیل شباهت لایه ها، ضیق وقت و کاهش هزینه ها گمانه هایی را که به لایه شن و ماسه برخورد میکرد رها و گمانه جدید ایجاد می شد.

به گفته او، نتایج حاصل از برآورد 24 گمانه در این محوطه گویای نبود هرگونه نهشته و لایه باستانی و قطعه سفالینه های پراکنده در سطح محوطه گویای سیلابی بودن محدوده مورد نظر است.

این باستان شناس گفت: سفالینه ها در چهار محوطه آراسنج قدیم، تپه امامزاده آراسنج، خانه اربابی تخریب شده و تپه گیلدر آراسنج در غرب، جنوب غرب و جنوب محوطه آراسنج وجود دارند.

او با اشاره به سیلاب هایی که در طول سالیان به این محدوده سرازیر شده اضافه نمود: بر اساس نتایج برآورد تصمیمات مقتضی در مورد محوطه مذکور در دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی انجام خواهد شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2105

به "پروژه برآورد محوطه آراسنج در بویین زهرا انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه برآورد محوطه آراسنج در بویین زهرا انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید