پارک علم و فناوری خوزستان در بین 10 پارک برتر کشور قرار گرفته است خبرنگاران

به گزارش نوای پرنده پارسی، رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: این پارک در بین 10 پارک علم و فناوری برتر کشور قرار گرفته، اما از نظر فضای کالبدی و زیرساخت شاید جزو سه پارک علم و فناوری آخر کشور باشد.

پارک علم و فناوری خوزستان در بین 10 پارک برتر کشور قرار گرفته است خبرنگاران

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، ایرج کاظمی نژاد رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: شرایط در سال 1399 برای پارک ها و حوزه فناوری در کشور به دلیل همه گیری کرونا خاص بود اما انتظاری که جامعه از حوزه فناوری عمومی و ملی داشت، بالا بود و خوشبختانه پارک های علم و فناوری به ویژه پارک های استان خیلی خوب درخشیدند و ما نیز صندلی مطلوبی در سطح خوزستان و ملی داریم.

کاظمی نژاد افزود: اگرچه به واسطه صنایع مختلف در استان مثل نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، کشاورزی و آی تی، شرکت های ما خیلی در حوزه پزشکی فعال نبودند، اما فعالیت شرکت هایمان به صورتی بود که در هفته پژوهش و فناوری، یکی از شرکت های عضو پارک علم و فناوری خوزستان، یکی از 10 فناور برتر کشور شد که در حوزه ساخت تجهیزات جراحی کار می نماید. این شرکت حتی به واسطه احتیاجی که در همه گیری کرونا وجود داشت، قدری فراوری خود را تغییر داد و خط فراوری جدید راه اندازی کرد. این شرکت در بخش فراوری ماسک های مورد احتیاج جامعه و لوازم کادر درمان مثل گان، فعالیت بسیار خوبی در کشور داشت.

فعال بودن شرکت های فناور خوزستان در حوزه های مختلف

رییس پارک علم و فناوری خوزستان با بیان اینکه این پارک و شرکت های فناور ما در حوزه های مختلف فعال بودند و حوزه های متفاوتی را دنبال کردند، گفت: شرکتی داریم که محصول آن برای لوله های انتقال انرژی مثل نفت، گاز و آب و مواد پتروشیمی است و به راحتی می تواند خوردگی داخلی این لوله ها را بدون این که لوله تخریب شود، انجام دهد. این تکنولوژی دست دو کشور آمریکا و انگلستان است که خوشبختانه محصول ما در شرکت استان یک صندلی منطقه ای پیدا نموده و چند کشور خارجی نیز درخواست بهره مند شدن از خدمات این شرکت را داشته اند.

وی افزود: شرکت دیگری را هم داریم که دستگاهی ساخته که کار آن اندازه گیری دما و فشار چاه های نفت و گاز است و این محصول بسیار حائز اهمیت است و همین طور شرکت های دیگری را هم داریم که در بخش های مختلف در حال ارائه خدمات هستند. همچنین جزو معدود پارک های کشور هستیم که در حوزه آی تی بسیار توانمند هستیم و شرکتی را داریم که سامانه امنیت شبکه را طراحی می نماید و مشتریان بسیار خوبی در بخش های دولتی و خصوصی در اقصی نقاط کشور دارد.

کاظمی نژاد افزود: ضمن اینکه شرکتی را هم داریم که خدمات ژئوشیمیایی سطحی انجام می دهد و معنای این فعالیت این است که بدون این که برای استخراج نفت حفاری صورت بگیرد، میدان نفتی را با استفاده از خدمات ژئوشیمی، برای استخراج نفت تشخیص می دهد. روش سنتی، حدود 75 درصد احتمال بودن نفت را در میدان نفتی می دهد، اما در روشی که توسط این شرکت انجام می شود، حدود 90 درصد احتمال وجود نفت را می دهد که روش بسیار توانمند و کم هزینه ای است.

رشد خوب در پرداخت تسهیلات مالی

وی بیان نمود: شرکت های پارک علم و فناوری خوزستان بسیار توانمند هستند و در حال حاضر 262 شرکت فناور در استان داریم که 244 شرکت، دانش بنیان هستند. این عدد در سال 98، حدود 172 شرکت فناور بود که اکنون حدودا 40 درصد به تعداد شرکت های ما اضافه شده است. در زمینه اشتغال نیز در سطح بسیار خوبی هستیم و فرایند، صعودی بوده است و از حدود 1573 نفر اشتغال در سال 98 به 1829 نفر در سال 99 رسیدیم.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان اظهار کرد: در بخش تسهیلات مالی پرداختی به شرکت های پارک هم رشد بسیار خوبی داشته ایم و در سال گذشته حدود 3 میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات مالی مان بوده است که این عدد در سال 98، 2 میلیارد و 100 میلیون تومان بوده است و بر این اساس نیز یک رشد حدود 40 درصدی داشته ایم. تعداد قرارداد های پژوهشی مان نیز حدود 19 میلیارد تومان است و فروش مان در سال 98 حدود 128 میلیارد تومان و به ارزش 700 هزار دلار بوده است.

پهن شدن چتر حمایتی پارک علم و فناوری خوزستان در اقصی نقاط استان

وی بیان نمود: کوشش کردیم چتر حمایتی و توسعه پارک علم و فناوری خوزستان را تا جایی که ممکن بود در اقصی نقاط استان پهن کنیم و تمرکز زدایی داشته باشیم که خوشبختانه به اذعان دوستان در انجام این مهم پیروز بوده ایم. در سال 99 نیز هفت مرکز نوآوری در استان راه اندازی کردیم. همچنین تعداد کانون های ما در سال های 97 و 98، هفت کانون بود که این تعداد در سال 99 به 14 کانون رسید. ضمن این که تعداد مراکز رشد ما در سال 97، پنج و در سال 98 نیز هفت بود که در سال 99 به عدد هشت ارتقا پیدا کرد.

کاظمی نژاد با اشاره به ارتقای بودجه پارک علم و فناوری خوزستان، افزود: بودجه ما در سال 98، هفت میلیارد تومان بود که این مبلغ در سال 99، هفت و چهار دهمِ میلیارد شد و در سال 1400 به 15 میلیارد تومان ارتقا پیدا نموده و نوید خوبی است تا بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

راه اندازی صندوق توسعه پژوهش و فناوری خوزستان، اتفاقی خوب

وی بیان نمود: همچنین صندوق توسعه پژوهش و فناوری استان خوزستان کار خود را با سه میلیارد تومان شروع کرد و در حال حاضر به شرکت های فناور تسهیلات می دهد. کار صندوق این است که از نظر مالی، تسهیلاتی و حتی سرمایه گذاری در کنار فناور های استان باشد. این کار ارزشمندی است که در گذشته استان خوزستان از آن بی بهره بود، اما خوشبختانه توانستیم این اتفاق خوب را برای خوزستان رقم بزنیم.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: توسعه و فراوری محصولات ساخت داخل، توسعه صادرات محصولات غیر نفتی و مدیریت واردات، توسعه معادن و صنایع معدنی، توسعه فناوری ها و بهبود بهره وری ها، مدیریت بازار، ساماندهی و پشتیبانی تجاری و بهبود فضای کسب و کار استان و منطقه و تامین مالی توسعه سرمایه گذاری از اهداف مدنظر و محور های اصلی پارک علم و فناوری استان خوزستان است.

فضای کالبدی نامناسب از دغدغه های پارک علم و فناوری استان

وی بیان نمود: متاسفانه پارک علم و فناوری استان خوزستان از نظر فضای کالبدی در موقعیت بسیار ضعیفی قرار گرفته است. زیرساخت پارک فقط یک ساختمان با زیربنای 1200 متر مربع است، اما با ارتباطی که با سازمان ها و دستگاه های دیگر داشتیم، در حال کوشش هستیم که فضای مورد استفاده مان را افزایش دهیم که حدود 20 هزار متر مربع در قالب تفاهم نامه فضای فیزیکی در اختیار داریم که البته مالکیت آن به پارک بر نمی شود و تفاهم نامه ها کوتاه مدت هستند.

کاظمی نژاد گفت: در زمان استاندار سابق قرار شد فضایی را به پارک علم و فناوری استان خوزستان واگذار نمایند که کار به پایان نرسید، اما طی جلسه ای که با استاندار جدید داشتم، دستور اکید به راه و شهرسازی داد که این فضا باید به پارک تعلق بگیرد و اجرایی شود و امیدواریم راه و شهرسازی به زودی این مهم را انجام دهد تا عملیات ساخت یک فضای مناسب را طراحی و عملیات عمرانی را انجام دهیم.

برنامه های پارک علم و فناوری خوزستان در سال 1400

رییس پارک علم و فناوری خوزستان در ادامه در تشریح برنامه های پارک علم و فناوری خوزستان در سال 1400، گفت: مهمترین برنامه ما این است که شرکت های فناورمان را از نظر فنی و تسهیلاتی و ارتباطاتی ارتقا ببخشیم. سال 1400 از نظر شعاری برای شرکت های فناور سال خوبی است. کار شرکت فناور، فراوری است و وقتی فراوری آن متقاضی نداشته باشد و نتواند عرضه کند با شکست روبرو می شود که شعار سال جدید نیز آن چیزی است که ما به دنبال آن بودیم.

وی بیان نمود: به نظر من مهمترین وظیفه پارک این است که در امسال بتوانم تعداد نفرات شاغل مان را به پنج هزار نفر برسانم و اگر بتوانم این کار را انجام دهم، یعنی وظیفه ام را به خوبی انجام داده ام. ضمن این که در امسال به دنبال یک طرح جامع برای ساختمان پارک هستیم. همچنین راه اندازی کارخانه نوآوری در استان خوزستان، توسعه مراکز رشد و نوآوری در شهرستان ها، استفاده از پتانسیل های انسانی در شهرستان ها و توسعه و حمایت از شرکت ها که در راس امور است، از دیگر اهداف ما در سال 1400 است. همچنین به دنبال راه اندازی شتاب دهنده ها در استان هستیم که با سه شتاب دهنده نیز صحبت نموده ایم و دیگر هدف ما محسوب می شود.

پارک علم و فناوری خوزستان در بین 10 پارک برتر کشور

وی درباره صندلی پارک علم و فناوری خوزستان در بین پارک های کشور، گفت: 43 پارک علم و فناوری در کشور داریم که هنوز پارک ها رتبه بندی نشده اند، ولی باتوجه به حضور در جلسات روسای پارک های کشور که به صورت ماهانه برگزار می شود، از نظر فنی در صندلی بسیار خوبی هستیم و حتی می توانم بگویم در بین 10 پارک علم و فناوری برتر کشور قرار داریم. اما از نظر فضای کالبدی و زیرساخت با عرض تاسف و تاثر در صندلی بسیار پایین قرار داریم و شاید جزو سه پارک علم و فناوری آخر کشور باشیم.

کاظمی نژاد افزود: به نظر من تمام کسانی که می توانستند حوزه فناوری را در استان توسعه دهند و حمایت نمایند و این مهم را انجام ندادند، در این نقیصه شریک هستند و استانی با این صنعت و گستردگی صنعتی باید برترین پارک کشور هم از نظر فنی و هم کالبدی باشد که متاسفانه پارک علم و فناوری خوزستان از نظر فضای زیرساختی مظلوم واقع شده است، اما در حال کوششیم تا این مظلومیت را از پارک بزداییم. در هر صورت حق استان خوزستان، داشتن چنین پارکی نیست. من در یک سال و نیمی که در پارک علم و فناوری خوزستان فعالیت داشته ام، وقف پارک شده ام و تا روز آخری که هستم نیز همچنان کوشش می کنم تا اقداماتم برای پارک به نتیجه برسد. همچنین خوشحالم که استاندار جدید نیز به حوزه فناوری اهمیت ویژه می دهد و با نظر مساعد، حمایت های خود را از پارک گفت و امیدوارم با حمایتی که می شود، در آینده نزدیک یک پارک علم و فناوری در شأن استان خوزستان داشته باشیم.

چالش های پیش روی پارک علم و فناوری خوزستان

کاظمی نژاد درباره چالش های پیش روی فعالیت پارک علم و فناوری استان خوزستان نیز بیان نمود: علاوه بر نداشتن فضای کالبدی مناسب برای پارک، کمبود سرمایه گذار های خطرپذیر در استان یکی از چالش های ما است که البته صندوق توسعه پژوهش و فناوری استان خوزستان می تواند بخشی از این نگرانی ها را برطرف کند.

وی یادآور شد: به هر حال باید مانع ها برداشته و پشتیبانی ها انجام شود تا شرکت های فناور ما بتوانند از نظر مالی زنده بمانند و اشتغال خود را توسعه دهند. همچنین یکی از مسائل ما این است که قانون های حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان در مناقصات دولتی اصلا اجرا نمی شوند. ناکافی بودن سرمایه صندوق پژوهش و فناوری استان خوزستان نیز از دیگر مسائل ما محسوب می شود و می طلبد اعتبارات استان در این صندوق، چشمگیر باشد تا بتوانیم به خوبی از شرکت های فناور حمایت کنیم. وقتی فناوری توسعه پیدا می نماید، قطعا فارغ التحصیلان ما، صاحب شغل شده و احساس وجود می نمایند و از همه مهم تر این که جامعه از آن ها بهره مند می شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6645

به "پارک علم و فناوری خوزستان در بین 10 پارک برتر کشور قرار گرفته است خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک علم و فناوری خوزستان در بین 10 پارک برتر کشور قرار گرفته است خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید