همه چیز درباره شهر هوشمند از زبان معاونان وزیر ارتباطات

به گزارش نوای پرنده پارسی، شهر هوشمند یکی از طرح های مهم در وزارت ارتباطات است که برای آنالیز ابعاد مختلف آن با سه تن از معاونان وزیر ارتباطات گفت وگو کردیم.

همه چیز درباره شهر هوشمند از زبان معاونان وزیر ارتباطات

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، تاثیر پیشرفت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تمامی بخش های مختلف زندگی مردم به طرز محسوسی آشکار است، با وجود فناوری، افرادی که در دورترین مناطق از پایتخت زندگی می نمایند، به شرط داشتن آنتن مخابراتی می توانند در جریان همه اخبار قرار بگیرند و از اپلیکیشن های موبایلی برای آسانتر شدن فعالیت هایشان استفاده نمایند. به همین منظور، حکمرانان و سیاست گذاران به دنبال استفاده از تکنولوژی در فرآیند ساخت و ساز شهرها و مدیریت آن هستند.طرح شهر هوشمند یکی از این طرح هاست که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام می گردد.

تدوین پیش نویس سند شهر هوشمند تا خاتمه تابستان

پیش از این امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، از تدوین پیش نویش سند ملی شهر هوشمند تا دو ماه آینده خبر داده بود.

وی در این خصوص اظهار کرد: خوشبختانه دبیرخانه اجرا و تدوین سند ملی شهر هوشمند شکل گرفته وعلاوه بر این از دستگاه های مرتبط نیز دعوت شده تا در راستای انجام این هدف همکاری نمایند.این پیش نویس پس از تهیه به هیئت وزیران ارائه می گردد تا پس از تصویب به همه دستگاه ها ابلاغ گردد.

شهر هوشمند چیست؟

اما قبل از آشنایی با دستاوردهای این طرح، باید با مزایای اجرای آن آشنا شویم.شهر هوشمند برای توسعه و ترویج شیوه های مبتنی بر توسعه پایدار و برای برطرف موانع و چالش های زندگی شهرنشینی اهمیت فراوانی دارد. ایجاد شهر هوشمند به برنامه های IoT بر مبنای رایانش ابری بستگی دارد تا پس از دریافت داده ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات را به شهرداری و نهادهای مرتبط ارائه دهد.، تا به شهرداری ها، شرکت ها و شهروندان یاری نمایند که برای بهبود کیفیت زندگی خود تصمیمات بهتری بگیرند. شهر هوشمند با یکپارچه سازی داده ها و اشیا و با ایجاد زیرساخت های مناسب برای خدمات شهری، می تواند هم به کاهش هزینه ها یاری کند و هم در موضوعات زیست محیطی و حتی آلودگی هوا به مدیران شهری یاری کند.

سند ملی شهر هوشمند زیرساخت هایی لازم دارد که همچون اقتصاد دیجیتال باید فراهم گردد. در غیر این صورت نمی توانیم ادعا کنیم که به سمت شهری هوشمند پیش رفته ایم

ایجاد شهر هوشمند؛ دغدغه دولت

ستار هاشمی، معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، درباره اجرای سند ملی شهر هوشمند گفت: این موضوع یکی از دغدغه های دولت است که برای اجرای آن از نهادهای مختلف خواسته است که همکاری لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: سند ملی شهر هوشمند زیرساخت هایی لازم دارد که همچون اقتصاد دیجیتال باید فراهم گردد. در غیر این صورت نمی توانیم ادعا کنیم که به سمت شهری هوشمند پیش رفته ایم.

در این مصوبه کارگروهی در نظر گرفته شده تا اگر اپلیکیشنی درخواست مجوز داشت بتواند مجوزی را دریافت کند که در کل کشور تعریف شده و معنادار باشد و احتیاج نداشته باشد برای هر شهر یا استانی به صورت جداگانه اقدام به اخذ مجوز کند

در تازه ترین خبر از امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره جزئیات این طرح جویا شدیم.

یاری شهر هوشمند به استارت آپ ها

ناظمی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، درباره مزایای اجرای شهر هوشمند گفت: یکی از محورهای اساسی این سند این موضوع است که اپلیکیشن ها دیگر احتیاج به این موضوع نداشته باشند تا برای فعالیت در هر شهر مجوز اخذ نمایند؛ چراکه پیش از این اپلیکیشن های حمل و نقل برای آغاز به کار در شهر و استان های مختلف احتیاج به اخذ مجوز از شهرداری و نهادهای مرتبط داشتند. این موضوع، موضوعی است که برای سایر اپلیکیشن ها نظیر اپلیکیشن های پسماند، کیف پول و یا ولت ها و حمل و نقل شهری نیز می تواند اتفاق بیفتد.

معاون وزیر ارتباطات گفت:در این مصوبه کارگروهی در نظر گرفته شده تا اگر اپلیکیشنی درخواست مجوز داشت بتواند مجوزی را دریافت کند که در کل کشور تعریف شده و معنادار باشد و احتیاج نداشته باشد برای هر شهر یا استانی به صورت جداگانه اقدام به اخذ مجوز کند.

وی تصریح کرد: سند ملی شهر هوشمند ابعاد مختلفی دارد، اما این موضوع یکی از مهم ترین خواص این سند برای شهروندان است.

معاون وزیر ادامه داد: این طرح یاری زیادی به فعالیت های استارت آپی می نماید تا بتوانند فارغ از نگرانی از زیر ساخت های موجود بهره ببرند.

اما در کنار برنامه های سازمان فناوری اطلاعات برای توسعه شهر هوشمند، سازمان فضایی نیز به دنبال افزایش سهم این فناوری در اقتصاد کشور است، بدون شک، حوزه فضایی، یاری زیادی به مدیریت شهری و اجرای شهر هوشمند می نماید.

صنعت فضایی می تواند به توانمندسازی کسب وکارها و ارائه خدمات بیشتر برای سهولت زندگی یاری کند و در این راستا نقش موثری ایفا نماید

سازمان فضایی هم به یاری شهر هوشمند می آید

بر اساس گفت وگوی مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، این سازمان، برای افزایش سهم فناوری فضایی در توسعه شهر هوشمند، جلسات مشترکی را بین سازمان نظام صنفی رایانه ای و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران برگزار می نماید تا هرچه سریعتر اهداف معین شده برای افزایش نقش فناوری فضایی و شهر هوشمند محقق گردد.

وی تأکید کرد: به طور قطع، صنعت فضایی می تواند به توانمندسازی کسب وکارها و ارائه خدمات بیشتر برای سهولت زندگی یاری کند و در این راستا نقش موثری ایفاکند.

با توجه به آنچه که توسط سه معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این گزارش مطرح شد، شهر هوشمند جز اولویت های دولت است که تا دو ماه آینده سرنوشت آن معین می گردد. باید دید تا چه حد نهادهای دولتی در اجرای این طرح همکاری می نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1647

به "همه چیز درباره شهر هوشمند از زبان معاونان وزیر ارتباطات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره شهر هوشمند از زبان معاونان وزیر ارتباطات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید