شادی زندگی را به لاغری گره نزنید

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگاران، گاهی انسان ها از رژیم غذایی ویژه ای پیروی می کنند که ممکن است از سوی پزشک یا متخصص تغذیه به آن ها توصیه شده باشد که به آن رژیمِ درمانی می گویند. گاهی فرد برای لاغر شدن یا چاق شدن از رژیم خاصی پیروی می کند. همچنین برخی از افراد مایلند در رژیم غذایی خود تنها از گیاهان استفاده کنند که به رژیم خوراکی آن ها گیاهخواری اطلاق می شود. رژیم غذایی سالم، رژیمی است که به حفظ و بهبود سلامت عمومی بدن کمک می کند و مواد مغذی لازم، مایعات کافی، آمینواسید و اسیدهای چرب لازم، ویتامین ها و مواد معدنی کافی و همچنین کالری لازم را برای بدن فراهم می آورد. رژیم غذایی سالم به همراه ورزش می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی ازجمله چاقی، بیماری های قلبی، دیابت نوع 2، فشارخون بالا و سرطان را در شما کاهش دهد. اما رژیم خودسرانه و بدون توجه به شرایط بدنی و بیماری ها و مسائل زمینه ای، نه تنها کمکی نمی کند، بلکه سلامتی را به خطر می اندازد.

شادی زندگی را به لاغری گره نزنید

کتاب من رژیم نیستم، آگاهانه غذا می خورم نوشته دکتر سوزان آلبرز است که در 10 فصل با عنوان های از رژیم تا آگاهانه غذا خوردن، دستیابی به آگاهی، خوردن ناآگاهانه در برابر خوردن آگاهانه، ریشه های رفتار خوردن، رابطه با دیگران و ناآگاهانه خوردن، تن انگاره محزون، بدن بزرگ، عزت نفس کوچک، قورت دادن احساسات، کلمه چاق و فنون آگاهانه خوردن با ترجمه محسن کچویی؛ دکترای روان شناسی سلامت و عضو هیأت علمی دانشگاه علم و فرهنگ به چاپ رسیده است.

وقت آن رسیده نگاه خود را به مقوله خوردن عوض کنید

بین خیلی زیاد خوردن و خیلی کم خوردن، مرز باریکی وجود دارد. بین دوست داشتن بدن و متنفر بودن از آن حتی مرز باریک تری وجود دارد. احتمالا شما در زندگی بارها و بارها این مرز را رد کرده اید. تعداد قابل توجهی از افراد اولین قدم ها به سمت ناآگاهانه خوردن را در دوران کودکی برمی دارند. متأسفانه، این قدم های اولیه به سوی رفتار خوردن ناآگاهانه می تواند سال ها یا برای همه عمر به الگوهای خوردن و سلامت ما لطمه بزند. شاید هنوز هم به دنبال یک رژیم جادویی می گشت که به طرز معجزه آسایی وزنتان را کم کرده و شما را شبیه یک مدل کند. اما وقت آن رسیده است که نگاه خود را نسبت به مقوله خوردن و وزن به شکل اساسی دگرگون سازید.

به نظر می رسد که مغز ما طوری برنامه ریزی شده که درباره بدنمان براساس ایده آل های جامعه قضاوت کند. هرکسی می خواهد باهوش تر، پولدارتر، شادتر، جذاب تر و بیشتر از همه، لاغرتر باشد. گره زدن شادی به لاغری کار درستی نیست، اما بیشتر ما این کار را انجام می دهیم. به همین خاطر است که آنقدر آسان جذب رژیم های زودگذر می شویم. همه ما می دانیم که شاد بودن، سالم بودن و مهربانی با خودمان، در هر وزنی که باشیم، مهم است و البته چگونگی دستیابی به آن، موضوع دیگری است.

آگاهانه خوردن به ما کمک می کند تا بر مشکل برتر بودن در همه زمینه ها غلبه کنیم. به ما یاد می دهد که چگونه درون نگر، غیرقضاوتی و آگاه باشیم و خودمان را بپذیریم. ما از این مهارت ها استفاده می کنیم تا تصمیم های درست و سالمی در مورد تغذیه و خوردن بگیریم. ممکن است فکر کنید که رفتار خوردن آگاهانه باید کار آسانی باشد، اما تسلط پیدا کردن در آگاهانه خوردن کار بسیار سختی است. باید با چالش های آگاهانه خوردن روبه رو شوید. باید در حین یادگیری الگوها و عادت های جدید خوردن صبور باشید.

سبک زندگی و آگاهانه غذا خوردن

تحقیقات نشان داده است که بیشتر از 50 درصد افزایش وزن به عوامل مربوط به سبک زندگی برمی گردد؛ عواملی مانند نخوردن غذاهای سالم، کم خوابی، خوردن به خاطر استرس، صبحانه نخوردن و چسبیدن به غذاهای ناسالم. خیلی از جنبه های زندگی روزمره، ما را مستعد رفتار خوردن ناآگاهانه می کنند. کم خوابی و استرس دو نمونه شاخص از این جنبه ها هستند. وقتی شما کم خوابی دارید احتمال کمتری وجود دارد که به چیزی که می خورید و آگاهانه خوردن دقت کنید. بین محرومیت از خواب و رفتار خوردن ناآگاهانه ارتباط وجود دارد. گاهی اوقات برای اینکه بیدار شویم یا بیدار بمانیم، به صورت ناآگاهانه مشغول خوردن می شویم. یا وقتی زیر فشار تحویل دادن پروژه ای قرار دارید، آگاهانه خوردن دیگر اصلا اهمیتی ندارد.

رفتار خوردن ناآگاهانه فقط درباره غذا نیست، بلکه درباره کل سبک زندگی است. همه ما باید توجه داشته باشیم که آیا سبک زندگی و ویژگی های شخصیتی، ما را مستعد ناآگاهانه خوردن می کنند یا خیر. مراقب نیازهای اساسی خود باشید و به تأثیر محیط توجه داشته باشید. این کارها به شما کمک می کند تا آگاهانه تر غذا بخورید.

نخستین چاپ کتاب من رژیم نیستم، آگاهانه غذا می خورم در 175 صفحه با شمارگان یک هزار و 100 نسخه به بهای 24 هزار تومان از سوی انتشارات کتاب ارجمند راهی بازار نشر شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4552

به "شادی زندگی را به لاغری گره نزنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شادی زندگی را به لاغری گره نزنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید