سهم ناچیز بانوان از امکانات ورزشی یزد

به گزارش نوای پرنده پارسی، سارا گلابگیریان- یزد- خبرنگار:بانوان یزدی بیش از پیش به تفریح و سرگرمی احتیاج دارند و ورزش کردن برای آنها که اغلب کم تحرک هستند، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

سهم ناچیز بانوان از امکانات ورزشی یزد

اما امکانات ورزشی برای بانوان بسیار محدود است و به چند سئانس در ساعات نامناسب یا به اصطلاح مرده محدود می گردد و بانوان مجبورند برای ورزش کردن در باشگاه های خصوصی هزینه نمایند که همه از عهده آن بر نمی آیند. ورزش های همگانی از ابتدایی ترین ورزش های در دسترس است که شرایط آن هم برای بانوان یزدی به خوبی فراهم نیست، از این رو مسئولان باید به تکاپو بیفتند که راهکاری برای ورزش بانوان تدبیر گردد تا هم تحرک بانوان افزایش یابد و هم نشاط و شادابی آنها، چراکه نشاط جامعه در گرو نشاط و شادابی زنان است.

  • اختصاص نامناسب ترین سئانس ها به بانوان

یکی از بانوان یزدی می گوید: بانوان یزدی کمتر به اماکن ورزشی دولتی از جمله سالن های ورزشی که در محله های شهر واقع است، دسترسی دارند. اغلب بدترین سئانس این سالن ها که مردها تمایلی به استفاده از آن ندارند به بانوان اختصاص می یابد، این در حالی است که باید به عنوان نیمی از جامعه، برای بانوان نیز حق انتخاب قائل شد. منصوره رحیمی می افزاید: با توجه به مشغله بانوان در کارهای خانه یا بیرون از خانه، ساعت کمی برای ورزش و تحرک برای بانوان وجود دارد که این سئانس ها به مردان تعلق گرفته است و ساعات اوج گرما سالن به ورزش بانوان اختصاص می یابد که امکان استفاده از آن نیست، با این حال بعضی از بانوان از این سئانس ها استقبال می نمایند

وی ادامه می دهد: به این ترتیب بانوان باید برای ورزش کردن به سراغ باشگاه های خصوصی بروند که آنها نیز فضای مناسبی ندارند و هزینه های سنگینی از مشتریان می گیرند و در مجموع تعداد باشگاه های استاندارد و دارای تجهیزات مناسب انگشت شمار است. این بانوی یزدی خواهان افزایش سالن های عمومی در محلات شهر برای استفاده بانوان و حتی ویژه بانوان می گردد و می گوید: تنها بهره بانوان از فضاهای ورزشی شهر که آنها نیز محدود هستند، یک سالن کوثر اختصاصی بانوان است که مشتریان بسیاری هم دارد و در فصل تابستان استخر شنای آن مملو از جمعیت است.

  • دشواری های زنان برای ورزش در فضای باز

یکی دیگر از بانوان یزدی به دشواری هایی که برای ورزش همگانی برای بانوان در فضاهای باز شهری وجود دارد اشاره می نماید و می افزاید: بانوان یزدی حتی نمی توانند در فضای پوشیده پارک های شهر که به دوچرخه سواری اختصاص یافته ورزش نمایند، پس چه انتظاری است که در این شرایط بانوان و بهتبع آنها جامعه ما با نشاط باشد؟

زهرا موسوی بیان می نماید: بسیاری از بانوان یزدی دلمرده شده اند و تفریحات آنها تنها به 2 یا 3 پارک ویژه بانوان با کمترین امکانات و فضایی کم محدود شده است، در حالی که بانوان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند و باید به اندازه مردان مورد توجه قرار گیرند. وی می گوید: درخشش بانوان در ورزش قهرمانی نشان می دهد که زنان یزدی ظرفیت بالایی برای موفقیت در حوزه ورزش دارند اما لازمه درخشش در عرصه قهرمانی، فراهم کردن فرصت و امکانات برای ورزش همگانی است که متاسفانه امکان آن برای همه فراهم نیست. این بانوی یزدی خواهان توجه ویژه شورای شهر به تامین نیازهای بانوان برای شادمانی آنها می گردد و می گوید: جامعه شاد نیازمند بانوان شادی است که فرزندان شاد و با نشاطی را تربیت نمایند اما بانوان یزدی شادابی لازم را ندارند و به این ترتیب جامعه شاد و با نشاطی را شاهد نیستیم.

  • ضعف زیرساخت های ورزشی در شهر

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به این که شهرداری زیرساخت ورزشی در شهر ندارد، می گوید: زیرساخت های ورزشی ایجاد شده از سوی شهرداری به فضاهای باز محدود می گردد که برای بانوان به راحتی قابل استفاده نیست. ونوس عامری می افزاید: سالن های سرپوشیده اداره کل ورزش و جوانان می تواند برای بانوان استفاده گردد که در این موارد نیز به جز سئانس های مرده چیزی نصیب بانوان نمی گردد و این شامل سئانس هایی است که مردان تمایلی به استفاده از آن ندارند. وی می گوید: در حال حاضر تنها مرکز ورزشی تخصصی بانوان مجموعه کوثر است که امکان

ورزش کردن را در هر ساعت از روز برای بانوان فراهم می نماید و مجهز به استخر شنا هم هست.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد اظهار می نماید: از منظر شورای شهر، ایجاد فضاهای ویژه و اختصاصی بانوان از جمله پارک ها در دستور کار شورای شهر است، اما در بودجه شهرداری، اعتبار مجزایی به ورزش بانوان اختصاص نیافته است و همه بودجه ورزشی در قالب ورزش همگانی در نظر گرفته شده که شامل ایجاد پارک اختصاصی بانوان هم می گردد.

عامری از برنامه های در دست اقدام برای فراهم کردن فرصت شادی و تفریح و ورزش برای بانوان، به ارتقا و بازآفرینی 3 پارک ویژه بانوان اشاره می نماید و می افزاید: برنامه دیگر نیز افزایش تعداد پارک های اختصاصی بانوان در مناطق مختلف شهر است. وی از ساخت فضای ورزشی مناسب در منطقه آزادشهر شامل زمین فوتسال و پیست دوچرخه سواری و اختصاص سئانس های خوبی از آن به بانوان یزدی خبر می دهد.

  • ایجاد سالن های ورزشی ویژه بانوان در همه شهرستان ها

مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد می گوید: برای توزیع مناسب فضاهای ورزشی بین بانوان و آقایان، مقرر شده در هر شهرستان یک سالن ویژه به بانوان اختصاص یابد که این رخ داده است. مسعود شریعتی ادامه می دهد: به این ترتیب اگر تقاضا وجود داشته باشد این سالن ها از صبح تا شب در اختیار بانوان است و حتی با هماهنگی با هیات ورزش های همگانی می تواند برای ورزش های صبحگاهی نیز مورد استفاده قرار گیرد. وی با بیان این که با اختصاص سالن های ویژه، دیگر نارضایتی از اختصاص سئانس های نامناسب به بانوان وجود نخواهد داشت، می گوید: اگر در هر جای استان متقاضی برای ورزش بانوان وجود داشته باشد، آنالیز و به آن رسیدگی خواهیم کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد با اشاره به فعالیت مجموعه کوثر شامل سالن و استخر شنا ویژه بانوان در مرکز استان اظهار می نماید: بانوان می توانند از صبح تا قبل از ساعت 12 شب از این فضا و امکانات آن استفاده نمایند و در صدد تقویت این امکانات برای بهره وری هر چه بیشتر هستیم. وی با اشاره به این که 263 مکان ورزشی در استان وجود دارد، رویکرد این اداره کل را در ایجاد فضاهای ورزشی جدید هم برای آقایان و هم برای بانوان، توجه به توزیع عادلانه سرانه ورزشی به ویژه براساس آمایش جمعیتی عنوان می نماید.

  • استعداد یابی برای ورزش قهرمانی

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد می گوید: باید زیرساخت های ورزش همگانی مهیا گردد تا بتوانیم با استعدادیابی شاهد بروز و ظهور استعداد زنان یزدی در ورزش قهرمانی باشیم. ونوس عامری اظهار می نماید: قطعا تا زمانی که زیرساخت نداریم نمی توانیم استعدادیابی کنیم و بانوان فرصت رشد پیدا نمی نمایند. باید با فراهم کردن زیرساخت ها، تامین مربیان توانمند و برگزاری اردوهای مختلف بتوانیم استعدادهای نخبه های ورزشی را شناسایی کنیم و پرورش دهیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1591

به "سهم ناچیز بانوان از امکانات ورزشی یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم ناچیز بانوان از امکانات ورزشی یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید