سانتافه 2019؛ پرچمدار هیوندا

به گزارش نوای پرنده پارسی، البته مطمئناً می توان جایگزین هایی مناسب تر و ارزان تری نسبت به هیوندای سانتافه خریداری کرد؛ اما باید توجه داشت که سانتافه کراس اووری خانوادگی، زیبا و نسبتاً لوکس بوده و شما را تا مدت ها راضی نگاه خواهد داشت.

سانتافه 2019؛ پرچمدار هیوندا

خودروسازان به تازگی برای فراوری مدل های پرچمدار از جدیدترین و بهترین فناوری های خود استفاده نموده و همانطور که می دانید اتومبیل های SUV بهترین روش برای نشان دادنِ ارزش و توانایی برند های خودروساز هستند؛ بنابراین در طول چند سال گذشته شاهد پاسخ خودروسازان به مشتریان و استفاده از تجهیزات محبوب و پیشرفته در اتومبیل های گوناگون بودیم.

امروزه یافتن تجهیزات ایمنی پیشرفته و فعال، مجموعه ای از ابزار های دیجیتالی، سیستم های صوتی با بلندگو های فراوان، نمایشگر هدآپ دیسپلی (Headup Display) و شارژر بی سیم تلفن های همراه را فقط در وسایل نقلیه متوسط و گران قیمت دیده و خودروسازان راستاِ دیگری را انتخاب نموده اند. در راستا یادشده تمام مرزبندی های گذشته نابود شده و اتومبیل هایی همانند مدل 2019 هیوندای سانتافه (Hyundai Santa Fe) خلق می گردد.

البته مطمئناً می توان جایگزین هایی مناسب تر و ارزان تری نسبت به هیوندای سانتافه خریداری کرد؛ اما باید توجه داشت که سانتافه کراس اووری خانوادگی، زیبا و نسبتاً لوکس بوده و شما را تا مدت ها راضی نگاه خواهد داشت.

ولی در کشور ما فعلاً خبری از نسخه های جدید اتومبیل هایی همانند هیوندای سانتافه نیست و ممنوعیت واردات اتومبیل باعث شده است که نسل 2019 بسیاری از محصولات برجسته و همواره حاضرِ بازار ایران را نبینیم.

ظاهر: امتیاز 7 از 10

در حال حاضر ما به زبان جدید طراحی هیوندای عادت نموده و شاهد رشد و پویایی آن هستیم؛ اما سانتافه 2019 هیچ شباهتی به هیوندای کونا (Hyundai Kona) و پالیسید (Hyundai Palisade) نداشته و برای طراحی آن از ظاهر دو اتومبیلِ مزبور الهام گرفته نشده است.

چراغ های جلو گرافیکی جذاب و حالتی باریک داشته و در آن ها از لامپ های LED استفاده شده است. چراغ های یاد شده نزدیک به جلو پنجره بوده و ظاهری یکپارچه را به نمای جلوی هیوندای سانتافه بخشیده اند.

نواری نازک و کرومی در امتداد چراغ ها و بالای جلو پنجره کشیده شده و زیبایی های سانتافه را دو چندان نموده است. جلو پنجره سانتافه هم براق بوده و تقریباً مانند پوزه است. اما پیشانی سانتافه جدید مانند پالیسید تهاجمی نبوده و هنوز متوسط و دو وجهی است.

سبک طراحی قسمت پشتی سانتافه بسیار محافظه کارانه بوده و با طراحی پیشانی آن مغایرت دارد. به زبان ساده تر؛ بسیار کسل نماینده بوده و خیلی رضایت بخش نیست.

تغییر و تحول قسمت پشتی سانتافه شاملِ تغییر اندک گرافیک و ظاهر چراغ های عقب، سپر و ضربه گیر ها بوده و مثل اینکه طراحان سانتافه جدید فقط از طراحی مدل گذشته آن یعنی نسخه 2018 استفاده نموده و کمی آن را صاف و ملایم تر نموده اند.

ولی در مجموع باید گفت که ظاهر عقب سانتافه 2019 به اندازه کافی خوب است. اما جای تعجب دارد که هیوندای که برای طراحی جلوی سانتافه 2019 زمان زیادی گذاشته؛ اصلاً به قسمت پشتی توجه ننموده و آن را از یاد برنده است.

کابین سانتافه جدید با الهام از طراحی قسمت جلوی آن ساخته شده است. به این ترتیب و جدا از بهتر و یاد بدتر بودن طراحی کابین سانتافه 2019؛ ما شاهد کوشش گسترده هیوندای برای فرار از نسل قبلی سانتافه هستیم.

سانتافه از صفحه نمایشی تبلت مانند و infotainment که امروزه شاهد نفوذ آن ها در صنعت خودورسازی هستیم استفاده نموده و در طراحی داشبورد به دسترسی سریع به دکمه ها، سیستم های مختلف اتومبیل، تنظیم صدا و رادیو برای بهره برداری بهترِ سرنشینان از امکانات سانتافه توجه شده است. البته این روشِ طراحی خیلی جذاب نیست؛ اما بسیار کاربردی و مفید است.

به غیر از این فضای داخلی سانتافه بزرگ بوده و ابعاد مناسبی دارد. در این محیط شاهد استفاده از اشکال دلپذیر و طراحی هوشمندانه ای برای دریچه های سیستم تهویه بوده و از پانل های پلاستیکی متعدد و زیبایی برروی درب ها و... استفاده شده است. روکش شبکه ای بلنگو های جلو، ظاهر سه بعدی و مرتبی داشته و تضاد کنتراست های فرانسوی را می توان در جای جای محیط داخلی این کراس اوور متوسط مشاهده کرد.

راحتی: امتیاز 9 از 10

جایگاه سانتافه در بازار کمی عجیب است. این کراس اوور کوچک تر از مدل های مشابه و با اندازه متوسط به نظر می رسد؛ اما کاملاً بزرگ بوده و در عین حال ابعادی فشرده دارد. وضعیت بینابینی سانتافه باعث نمی گردد که در این اتومبیل شاهد استفاده از جایگاه هایی کاملاً راحت و جادار نبوده و از کابین آرام و دل پذیر بی بهره باشیم.

پشت فرمان سانتافه باید نشست و از جایگاه جلوی آن که همانند یک اتاق خواب راحت بوده و با چرمی با کیفیت پوشیده شده استفاده کرد. جایگاه مزبور برقی بوده و می توان آن را در هشت حالت مختلف تنظیم کرد. فرمان را باید به شکل دستی تنظیم نموده و دید راننده نسبت به جاده و اطراف اتومبیل بسیار عالی بوده و تنها چند نقطه کور و کوچک در اطراف اتومبیل وجود دارد.

جایگاه های ردیف دوم تقریباً فضای خوبی داشته و محیطی 40.9 اینچی را برای هر یک از سرنشینان عقب فراهم نموده اند. باید توجه داشت که فضای جایگاه های عقب در نیسان مورانو (Nissan Murano)، شورلت بلیزر (Chevrolet Blazer) و فورد اِج (Ford Edge) به ترتیب 38.7، 39.6 و 40.6 اینچ است؛ بنابراین اتاق سانتافه فضای زیادی برای افراد بزرگسال داشته و افراد قد بلند در آن راحت هستند. فضای بار هم بسیار مهم بوده و با خواباندن ردیف دومِ جایگاه های سانتافه، 35.9 فوت مکعب به فضای صندوق عقب افزوده شده و مقدار فضای موجود برای قرار دادن بار به 71.3 فوت مکعب می رسید. این میزان کمی بیشتر از بلیزر، اِج و مورانو است.

موفقیت های سانتافه در محیط داخلی آن به سرانجام رسید. دلیل آن عدم توانایی سانتافه درکنترل سر و صدای ورودی به کابین و یا لزرش های بدِ ناشی از عملکرد نسبتاً متوسط سیستم تعلیق نیست؛ بلکه عملکرد ضعیف سیستم NVH کار دستِ هیوندای داده و این سیستم عملکردِ بسیار متوسطی دارد.

سیستم تعلیق، شیشه های عایق و استفاده از پوشش ضد صدا در درب ها کافی نبوده و سانتافه در سرعت 70 مایل در ساعت (حدود 112 کیلومتر در ساعت) شبیه به هر چیزی هست؛ غیر از یک کراس اوور با ابعادی متوسط و محصول اصلی خودروسازی مانند هیوندای! صدای باد و لاستیک در کابین به گوش رسیده و برای خلاصی از آن ها چاره ای جز به کارگیری سیستم صوتی سانتافه با 12 بلندگوی گوناگون ندارید.

فناوری و اتصال: امتیاز 8 از 10

تکنولوژی چیزی است که هیوندای با آن در مدل سانتافه بازی نموده و آن را با اشکال گوناگون در اختیار سرنشینان محصول خود قرار می دهد. تمام مدل های سانتافه به یک صفحه نمایش 7 اینچی لمسی و سازگار با اپل کارپلی (Apple carplay) و اندروید اتو (Android Auto) مجهز شده اند.

همچنین مجموعه ای از تجهیزات ایمنی فعال شامل: کروز کنترل تطبیقی، چراغ های اتوماتیکِ هوشمند و ترمز اضطراری اتوماتیک را در اختیار خواهید داشت. اما تمام امکانات مذکور را می توان در نسخه Ultimate هیوندای سانتافه دید و تقریباً نام همه آن ها در کاتالوگ هیوندای ذکر شده است.

هیوندای کارِ خود را برای عرضه نسخه 2020 سانتافه راحت نموده و دیگر نسخه Ultimate هیوندای سانتافه 2019 را عرضه نخواهد کرد. به گفته هیوندای، سانتافه 2020 تا حد زیادی شبیه به نسخه Ultimate سانتافه 2019 است.

در نسخه 2019 شاهد استفاده از صفحه نمایشی 8 اینچی، دوربین 360 درجه جدید و نمایشگر هدآپ هستیم. در حال حاضر چراغ های جلو LED و پوشش چرم محیط داخل را می توان در نسخه های SE و SEL سانتافه مشاهده کرد.

اما صفحه لمسی 8 اینچی سانتافه از سیستم Uconnect FCA پیشیبانی می نماید. سیستم عاملِ آشنای هیوندای که از سال 2010 تاکنون همراه کره ای ها بوده و با ایجاد تغییراتی از آن استفاده می نمایند. در این سیستم با استفاده از دکمه های آنالوگ امکان پرش بین برنامه های مختلف وجود داشته و می توان تنظیم صدا و... را به راحتی انجام داد.

یک صفحه نمایش 7 اینچی هم به عنوان نمایشگر سرعت، سوخت و... در سانتافه 2019 به چشم می خورد. در این صفحه نمایش شاهد استفاده از گرافیکی جذاب و هوشمندانه برای نمایش سرعت و... هستیم.

با این حال صفحه نمایش یادشده خیلی کامل نیست و بعضی از اطلاعات را نمایش نمی دهد. سرعت، نشانگر دنده، اطلاعات مصرف سوخت و... چیز هایی هستند که می توان با دیدنِ صفحه نمایش مزبور از آن ها اطلاع یافت.

عملکرد: امتیاز 5 از 10

هیوندای مدل سانتافه را با دو پیشرانه عرضه نموده است. نسخه پایه از پیشرانه ای چهار سیلندر و 2.4 لیتری تنفس طبیعی با توان 185 اسب بخار و گشتاور 178 پوند فوت استفاده می نماید.

اما ما به شدت توصیه می کنیم که سانتافه 2019 را با پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ با توان 235 اسب بخار و 260 پوند فوت گشتاور خریداری کنید. ولی قبل از هر چیز باید توجه کنید که جدا از نوع پیشرانه انتخابی برای هیوندای سانتافه؛ شما با کراس اووری متوسط طرف بوده و نباید از سانتافه انتظار معجزه داشته باشید.

سانتافه توربوشارژ قدرتِ مناسبی دارد؛ ولی در برابر رقبای خود فقط باید سکوت کند! پیشرانه 2 لیتری فورد اِج (Ford Edge) 250 اسب بخار قدرت داشته و 280 پوند فوت هم گشتاور دارد.

از سوی دیگر اتومبیلی مانند جیپ چروکی (Jeep Cherokee) 270 اسب بخار قدرت داشته و گشتاور آن هم به 295 پوند فوت می رسد (نسخه مورد نظر پیشرانه 3.2 لیتری V. 6 ندارد)؛ بنابراین توانِ سانتافه با وزن 4100 پوند یک توهینِ به تمام معنا بوده و اصلاً قادر به رقابت با رقبای نامی خود نیست.

هیوندای کمبود نیروی پیشرانه را با یاری گیربکس هشت سرعته و اتوماتیک جبران می نماید. تعویض دنده ها بسیار به موقع انجام می گردد؛ اما سرعت زیاد آن باعث ایجاد یک شوک و لرزش کوچک می گردد. این نشان می دهد که گیربکس عملکرد خوبی داشته و سزاوارِ میزبانی از پیشرانه ای قدرتمند است.

تعلیق جلوی سانتافه مک فرسون (MacPherson) و عقب آن از نوع تعلیق چند میله ای (multi-link) است. سانتافه عملکردی شبیه به مزدا سی ایکس- 5 (CX-5) دارد؛ اما بر سر پیچ ها همه چیز تغییر می نماید.

شاسی عملکرد مناسبی نداشته و سانتافه فرمان گریزی می نماید. این مسائل را می توان در بین تمام هم رده های سانتافه دید؛ اما سانتافه ذاتِ یک پرچمدار را داشته و ما انتظار مشاهده مسائل مذکور را نداشیم.

سانتافه تقریباً از نظر ایمنی یک اتومبیل کامل است. در سانتافه 2019 می توان از امکاناتی نظیره کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری اتوماتیک با قابلیت تشخیص عابر پیاده، سیستم یاریی نگهدارنده اتومبیل در خط حرکتی، سیستم هشدار خروج از خطر حرکتی و چراغ های اتوماتیک بهره مند شد. چراغ های LED سانتافه از موسسه بیمه و ایمنی بزرگراه های ایالات متحده آمریکا امتیاز بالایی دریافت نموده اند. (چراغ های هالوژنی استاندارد امتیاز متوسط را به خود اختصاص داده اند)

علاوه بر موارد بالا باید هیوندای سانتافه را دارای دو ویژگی هوشمند و متفاوت دانست. نخست اینکه در سانتافه از سیستم یادآوری سرنشینان عقب استفاده شده و در آخر هم سرنشینان عقب هنگام باز کردن درب ها و در صورت احتیاج، با هشدار ترافیک و خطر برخورد روبرو می شوند.

قیمت: امتیاز 5 از 10

برای خرید نسخه پایه سانتافه باید 25900 دلار پرداخت کرد. با پرداخت مبلغ یادشده شما از سیستم چهار چرخ محرک، پیشرانه تنفس طبیعی و تجهیزات مختلفی برخوردار خواهید شد. اگر نسخه توربوشارژ و تجهیزات بیشتری می خواهید؛ باید 38595 دلار تا 40295 دلار پرداخت کنید. پرداخت نزدیک به 40 هزار دلار برای خرید یک کراس اوور متوسط و دو ردیفه بسیار مناسب است؛ اما رقبا مجال تنفس به هیوندای سانتافه در بازاری مانند آمریکا را نمی دهند.

به عنوان مثال نسخه تیتانیومِ فورد اِج (Ford Edge Titanium) با امکاناتی بیشتر نسبت به نسخه پایه هیوندای سانتافه، تنها 29995 دلار قیمت دارد. برای خرید نمونه کامل اتومبیل یادشده هم باید 46645 دلار هزینه کرد. بیوک انویژن (Buick Envision) هم با قیمت اولیه 31995 دلار نزدیک به نسخه کامل و فول آپشن سانتافه بوده و با پرداخت 45290 دلار می توان نسخه کامل آن را خرید و به این ترتیب انویژن قیمتی بالاتر از سانتافه دارد؛ ولی این اتومبیل ارزش خرید بالایی داشته و باز هم هیوندای را شکست می دهد.

منبع: motor 1

ترجمه: امین نقی زاده

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرادید
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2925

به "سانتافه 2019؛ پرچمدار هیوندا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سانتافه 2019؛ پرچمدار هیوندا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید