رونمایی از 80 عنوان کتاب تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس در روز سه شنبه

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگاران ، به نقل از رادیو گفت وگو، اشرف بروجردی با اشاره به موضوع آیین رونمایی از 80 عنوان کتاب تاریخ شفاهی و اسنادی دفاع مقدس گفت: رونمایی از کتاب ها در حوزه تاریخ شفاهی است و در واقع روایت افرادی است که در جنگ حضور داشتند و انتقال دهنده اتفاقات، رخدادها و حوادث ایام جنگ برای ما هستند.

رونمایی از 80 عنوان کتاب تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس در روز سه شنبه

وی اضافه نمود: بحث اصلی این است که ما بتوانیم تاریخ آن ها و نگاشته ها و یا گفته های آن ها را به اطلاع مردم برسانیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ذکر این نکته که حوادث و رخدادها تکرار پذیر نیستند، بیان نمود: در یک زمان خاصی اتفاقی می افتد و شخصی در آنجا نقش موثری دارد یا اصولا اتفاق مهمی است که باید به دیگران هم اطلاع دهیم و دیگران هم در آن سهیم و شریک باشند. نوشتن تاریخ آن رخداد برای جامعه علمی کشور بسیار مهم است تا به آن اتفاقات استناد بنمایند تا تجربه لازم را از آن بدست بیاورند.

وی اظهار کرد: یکی از این وقایع مهم بحث جنگ است. در این کشور هشت سال دفاع مقدس اتفاق افتاده و باید تک تک آن لحظه ها به اطلاع مردم برسد و در تاریخ ثبت گردد تا برای آیندگان قابل استفاده باشد.

بروجردی با ابراز تاسف از نپرداختن به موضوع جنگ به صورت ویژه، گفت: هنوز هم ماجرای جنگ جهانی اول و دوم را در قالب کتاب و فیلنامه می نویسند و از آن فیلم تهیه می نمایند تا آن زنده بماند. در حالی که به موضوع دفاع مقدس کمتر پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه اخیرا بحث ادبیات جنگ مطرح است و در حوزه تاریخ شفاهی اقداماتی در دست است، عنوان نمود: در تاریخ شفاهی رزمندگان به نقش افراد پرداخته می گردد حال این افراد شهید شده باشند و یا در قید حیاتند و ضروری است آن تجربه ای که آنجا به دست آوردند برای ثبت در تاریخ نوشته گردد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به رونمایی 80 جلد کتاب تاریخ شفاهی بیان نمود: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس این اقدام را انجام داده است و مربوط به 80 تجربه عزیزانی است که در جبهه های جنگ حضور داشته اند.

وی با اعلام اینکه رونمایی در روز سه شنبه 25 آذر ماه در مقر سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس برگزار خواهد شد، گفت: این مراسم رونمایی با حضور سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و به طور همزمان به صورت وبینار در کل کشور و شعب مجموعه دفاع مقدس در استان های مختلف برگزار خواهد شد. کتاب ها به مردم معرفی می گردد تا مردم با خواندن آن خاطرات بدانند چه کوشش هایی برای سر پا نگه داشتن و زنده نگهداشتن این سرزمین اجرا شده است.

بروجردی همچنین از تدوین 700 عنوان کتاب تاریخ شفاهی در سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس گفت و شرح داد: این کتاب ها در نوبت چاپ هستند و به تدریج منتشر و در اختیار عموم داده خواهند شد. این کتاب ها از نگاه شخصیت های مختلف است و بخشی مربوط به جنگ است و بخشی هم مربوط به کسانی است که سهم موثری در تصمیم گیری ها و فرایند انقلاب داشته اند است.

وی به پویش کتابخوانی ملی اشاره و بیان نمود: برای اینکه مردم بتوانند انس با کتابخوانی داشته باشند، مدتی است پویشی راه اندازی نموده ایم. در این پویش شخصیت های مختلف در حوزه های مختلف، برداشت خود از کتابی را که خوانده اند، می گویند و از محسنات کتاب صحبت می نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5818

به "رونمایی از 80 عنوان کتاب تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس در روز سه شنبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از 80 عنوان کتاب تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس در روز سه شنبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید