درخت گردو؛ روایتی تلخ از بمباران شیمیایی سردشت

به گزارش نوای پرنده پارسی، تماشاگران درخت گردو، با چشمانی گریان تالار حافظ شیراز را ترک کردند.

درخت گردو؛ روایتی تلخ از بمباران شیمیایی سردشت

به گزارش خبرنگار از ، ساعت 22 شامگاه روز چهارشنبه تالار حافظ شیراز مملو از تماشاگرانی بود که برای اکران فیلم درخت گردو تازه ترین اثر محمدحسین مهدویان آمده بودند، اما نمی دانستند این فیلم چه داستان تلخی از جنایت هفت تیرماه 66 نیرو های بعثی عراق در پاوه و سردشت را برایشان روایت خواهد کرد.

تازه ترین فیلم محمدحسین مهدویان که پیش از این با فیلم های ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز توجه سینماگران را جلب کرده بود در فیلم درخت گردو داستان قادر مولان پور یکی از بازماندگان بمباران شیمیایی سردشت را روایت کرد، داستانی که در دل تاریخ گم شده و نهاد های حقوق بشر و سازمان ملل نیز در مقابلش سکوت اختیار کردند.

محمدحسین مهدویان در فیلم جدیدش به سراغ یک داستان واقعی رفته است. درخت گردو سوگنامه ای بود برای قادر و مردم سردشت؛ برای قادر که خانواده اش را در بمباران شیمیایی سردشت از دست داد، سی سال غصه خورد تا برای شکایت و شهادت به دادگاه الهه برود و در آخر تنها و چشم به راه سرش را زمین گذاشت.

از نکات قابل توجه این فیلم باید به بازی پیمان معادی، مهران مدیری و مینا ساداتی اشاره کرد و فیلمبرداری قابل توجه هادی بهروز که حال و هوای آن روز های سردشت را بدرستی نشان داده و البته نباید از موسیقی متن نیز بسادگی گذشت که از دل موسیقی غنی کردستان نشات گرفته و عجیب فیلم درخت گردو را تحت تاثیر قرار داده است.

فیلم درخت گردو با روایت تازه أش از این جنایت تاریخی، مورد توجه مخاطبان شیرازی قرار گرفت و قطعا در اکران سال 99 نیز علی رغم حال و هوای تلخ و حزن اندوهش حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

شاید سکانس ماندگار فیلم درخت گردو صحبت قادر مولان پور در دادگاه لاهه بود که رو به خبرنگاران، حضار و قاضی عکس فرزندانش را نشان داد و گفت: بمباران سردشت در سکوت فراموش شد و پنج هزار نفر در حلبچه از دست رفتند.

محسن تورع خبرنگار حوزه فرهنگ در خصوص فیلم درخت گردو گفت: فیلم مصائب تلخی از یک واقعه تاریخی را روایت کرد و شاید باید آرزو کرد دیگر شاهد بروز این اتفاقات تلخ و وقوع جنگ در هیچ کجای جهان نباشیم.

در بمباران شیمیایی هفت تیرماه سال 66 توسط نیرو های هوایی عراق، حمله 130 نفر از ساکنان غیرنظامی شهر سردشت جان باختند و هشت هزار نفر دیگر هم در معرض گاز های سمی قرار گرفته و مسموم شدند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3699

به "درخت گردو؛ روایتی تلخ از بمباران شیمیایی سردشت" امتیاز دهید

1 کاربر به "درخت گردو؛ روایتی تلخ از بمباران شیمیایی سردشت" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخت گردو؛ روایتی تلخ از بمباران شیمیایی سردشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید