حل یک مشکل صنعتی به دست محققان ایرانی، بومی سازی الکترود قلیایی به یاری نانوفناوری

به گزارش نوای پرنده پارسی، محققان ایرانی به یاری فناوری نانو پیروز به فراوری الکترودهای قلیایی مقاوم به جذب رطوبت شده اند که نه تنها می تواند جذب رطوبت را محدود کند بلکه باعث آب گریزی سطح نیز می گردد.

حل یک مشکل صنعتی به دست محققان ایرانی، بومی سازی الکترود قلیایی به یاری نانوفناوری

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، دو محقق ایرانی به نام های مجید پورانوری و محمدرضا پسنده به یاری فناوری نانو پیروز به فراوری الکترودهای قلیایی مقاوم به جذب رطوبت شده اند که نه تنها می تواند جذب فیزیکی رطوبت را محدود کند بلکه باعث آب گریزی سطح نیز می گردد.

پورانوری که فارغ التحصیل دکتری و هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف است می گوید: فرایند ساخت این محصول از حدود سه سال پیش شروع شده و در حال حاضر در مرحله آمادگی برای فراوری صنعتی هستیم.

این فناور ادامه می دهد: ایده اصلی ساخت این محصول از محمدرضا پسنده بوده که کارشناسی ارشد مهندسی مواد هستند و من از میانه راه نیز به او پیوستم و خروجی این همکاری محصولی است که آماده فراوری صنعتی شده است.

پورانوری اضافه نمود: یکی از انواع الکترودهایی که در صنعت برای جوشکاری استفاده می شوند، الکترودهایی با پوشش قلیایی هستند که بهترین خواص کیفی جوش را به ما ارائه می دهند، اما چالش عظیم استفاده از این الکترودها جذب بسیار بالای رطوبت توسط آنهاست. رطوبت جذب شده هنگام جوشکاری تجزیه شده و منجر به فراوری هیدروژن می گردد؛ هیدروژن یک عنصر بسیار مضر برای فولاد است و منجر به ترکیدگی می گردد که در جوشکاری به عنوان ترکیدگی سرد شناخته می گردد.

این فناور گفت: این فرایند ممکن است محل جوشکاری را پس از دو روز با مشکل ترکیدگی روبرو کند؛ بنابراین یکی از مهمترین چالش های جوشکاری فولادها بویژه در فولادهای استحکام بالا بحث جلوگیری از ترک هیدروژنی سرد است و همانطور که ذکر شد یکی از مهم ترین منابع هیدروژن ، رطوبت جذب شده توسط پوشش الکترود است.

پورانوری ادمه می دهد: ما در این محصول از یک پوشش نانوذرات سیلیکایی روی الکترودهای قلیایی استفاده کردیم که نه تنها جذب فیزیکی رطوبت را محدود می نماید بلکه سطح را نیز آب گریز می نماید.

این فناور با تأکید بر اینکه این الکترود مقاوم به جذب رطوبت توانسته یک چالش مهم صنعتی را رفع کند، گفت: مشکل کار با الکترودهای قلیایی معمولی این است که قبل از جوشکاری هنگامی که از بسته بندی خارج می شوند باید یا بلافاصله مصرف شوند که عملی نیست یا اینکه در یک کوره خشک شوند. با توجه به زمان و هزینه این عملیات های پیش از جوشکاری، در بعضی از شرایط انجام آنها نادیده گرفته می گردد که می تواند بر کیفیت محصول تاثیر منفی داشته باشد و منجر به ترکیدگی گردد.

پورانوری با بیان اینکه قیمت محصول بومی سازی شده نصف مشابه خارجی است، گفت: خواص این الکترود در مقایسه با جوشکاری معمولی بهبود یافته و خاصیت مقاومت به شکست محل جوشکاری را افزایش می دهد و احتیاج به اعمال پیش گرم پیش از جوشکاری را کاهش می دهد.

این فناور در سرانجام گفت: باتوجه به بومی سازی این الکترود، باید روی این موضوع سرمایه گذاری گردد تا واردات این محصول متوقف و از نمونه ایرانی آن که نسبت به نمونه خارجی فزونی دارد، استفاده گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6735

به "حل یک مشکل صنعتی به دست محققان ایرانی، بومی سازی الکترود قلیایی به یاری نانوفناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل یک مشکل صنعتی به دست محققان ایرانی، بومی سازی الکترود قلیایی به یاری نانوفناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید