حذف چهار صفر برای اصلاح ظاهری واحد پول ملی ، تفاوت حذف صفرها در ایران و ترکیه و جایگاه گردشگری

به گزارش نوای پرنده پارسی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی، ضمن کاهش هزینه های امحای اسکناس، موجب اصلاح ظاهری واحد پول ملی با دلار می شود.

حذف چهار صفر برای اصلاح ظاهری واحد پول ملی ، تفاوت حذف صفرها در ایران و ترکیه و جایگاه گردشگری

بهترین تجربه سفر را با سفرهای ادلیا تجربه کنید.

خبرنگاران: عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه هیات وزیران پیرامون طرح حذف چهار صفر از پول ملی اضافه کرد: اکنون تولید هر قطعه سکه 500 تومانی 820 تومان هزینه دارد، در حالی که با اجرایی شدن این طرح همه سکه ها جمع آوری و ذوب شده و در جای دیگر استفاده خواهند شد.

وی گفت: استهلاک اسکناس های تولیدی کشورمان نیز بالاست به طوری که سالیانه 700 میلیون برگ اسکناس امحا می شود اما با اجرای این طرح به نصف خواهد رسید.

همتی گفت: اجرای این شیوه، مطابق آنچه امروز در جامعه رایج است عمل خواهد شد به طوری که شاهدیم همه مردم به چک پول های بانک مرکزی چک پول 50 تومانی اطلاق می کنند نه چک پول 500 هزار ریالی؛ بانک مرکزی نیز به موضوع های رایج جامعه توجه دارد.

وی گفت: اصلاح نظام بانکی، اصلاح مقررات، سیاست های پولی، اصلاح نظام های ارزی، صادرات، تخصیص ارز و غیره همگی به عنوان اولویت های بانک مرکزی است که در حال انجام است و در کنار آنها طرح حذف چهار صفر از پول ملی را نیز اجرایی خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: این طرح نیز از کارهای ضروری است و دولت به اتفاق آرا آن را تصویب کرد و انتظار می رود در مجلس هم به تصویب برسد که در این صورت هر چه قانون مقرر ساخت، همان اجرا شود.

وی اضافه کرد: هزینه امحا و چاپ اسکناس های فعلی، بیش از هزینه چاپ پول های جدید است و برآورد می شود در حد 10 تا 20 میلیارد تومان در یک افق 10 ساله به هزینه ها اضافه شود.

همتی گفت: انجام این مهم، مشکل ظاهری واحد پولی کشورمان در رابطه با ارزهای خارجی نیز اصلاح می شود.

حسین وکیلی کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به فراگیری حذف چهار صفر از پول ملی روی مبادلات اقتصادی، شرط موفقیت این عملیات را در اصلاحات ساختاری ارزیابی کرد و گفت: در ترکیه حذف صفر با دیگر اصلاحات اقتصادی از جمله اصلاح ناترازی بانک ها، تغییر در قوانین جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه فضاهای گردشگری همراه شد که البته موفقیت آمیز هم بود.

این اقتصاددان با بیان اینکه حذف صفرها باید در شرایط ثبات اقتصادی انجام شود ادامه داد: تا زمانی که ثبات قیمت ها شکل نگیرد و حجم روزافزون نقدینگی با تولید ملی تناسبی نداشته باشد، حذف صفرها نمی تواند به تنهایی باعث قدرتمند شدن پول ملی شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: چمدان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1947

به "حذف چهار صفر برای اصلاح ظاهری واحد پول ملی ، تفاوت حذف صفرها در ایران و ترکیه و جایگاه گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف چهار صفر برای اصلاح ظاهری واحد پول ملی ، تفاوت حذف صفرها در ایران و ترکیه و جایگاه گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید