تنگ سولک بهمئی ثبت جهانی می گردد

به گزارش نوای پرنده پارسی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از ثبت جهانی تنگ سولک بهمئی اطلاع داد.

تنگ سولک بهمئی ثبت جهانی می گردد

به گزارش خبرنگاران از یاسوج، محمود باقری صبح امروز در جمع خبرنگاران از پیگیری برای ثبت جهانی تنگ سولک بهمئی اطلاع داد و گفت: در 6 ماه نخست سال جاری نیز توانستیم 4 اثر تاریخی قلعه دیشموک، کوشک کی ابول و گلزار شهید طیب در شهرستان کهگیلویه و قلعه عزیزی در شهرستان بویراحمد را در فهرست آثار ملی کشور ثبت کنیم.

وی اضافه نمود: در صورت تخصیص اعتبار، در 6 ماهه دوم سال بازبینی طرح حریم تل خسرو، مرمت اضطراری و ادامه مرمت پل تاریخی پاتاوه، ادامه مرمت پل بریم، مشخص حریم تنگ سولک بهمئی و آماده سازی این اثر تاریخی برای ثبت جهانی در دستورکار اداره کل میراث فرهنگی استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد همچنین به مرمت و ساماندهی دو بنای تاریخی استان در 6 ماه نخست اشاره داشت و توضیح داد: پل بریم و بنای امامزاده جابر(ع) با اعتبار یک میلیارد ریال مرمت شدند.

باقری با اشاره به دیگر اقدامات این اداره کل در شش ماه نخست سال جاری، برگزاری همایش روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در استان، برگزاری همایش انجمن های میراث فرهنگی در همه شهرستان ها و انجام فصل دوم کاوش باستان شناسی گورستان ده پایین سادات محمودی را از مهم ترین این اقدامات بیان کرد.

وی همچنین آماده سازی 7 مورد پرونده آثار تاریخی برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور، ساماندهی و بازبینی اشیاء موزه یاسوج بر اساس قدمت و تاریخ برای نخستین بار بعد از چند سال، سرمایه گذاری در غار ده شیخ و تشکیل پرونده برای ثبت دو غار ده شیخ و نزل را از دیگر اقدامات این اداره کل نام برد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: تسنیم
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3778

به "تنگ سولک بهمئی ثبت جهانی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگ سولک بهمئی ثبت جهانی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید