آنالیز صندلی دانشگاه ها در رتبه بندی های ملی و بین المللی توسط ISC

به گزارش نوای پرنده پارسی، کارگاه یک روزه آشنایی با نظام های رتبه بندی در سطح ملی و بین المللی با حضور رییس پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام، مدیرگروه رتبه بندی ISC و با شرکت اعضای هیات رییسه، اعضای شورای دانشگاه، رؤسای دانشکده ها، مدیران بخش های مختلف و بعضی از اعضای هیات علمی دانشگاه بیرجند برگزار گردید.

آنالیز صندلی دانشگاه ها در رتبه بندی های ملی و بین المللی توسط ISC

به گزارش خبرنگاران، دکتر خامسان، رییس دانشگاه بیرجند در ابتدای این کارگاه در مورد برنامه های مدیریت دانشگاه در حوزه های مختلف از جمله توجه به زیر ساخت های مهم از قبیل به روز کردن آیین نامه ها و بخشنامه های دانشگاه، ارتقای سطح فناوری اطلاعات، تامین نیازمندی های پژوهشی دانشگاه، تغییر و تحول در شبکه کتابخانه ای، حمایت از استعدادهای درخشان، برنامه عملیاتی در جهت بین المللی کردن فعالیت های مختلف دانشگاه و اهمیت ورود دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی مطالبی را ارائه کرد.

دکتر جواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز برنامه های حمایتی مختلف این پایگاه از جمله کیفیت بخشی به نشریات نمایه شده در ISC، بازنگری اساسی در شیوه نامه ثبت همایش های علمی و نمایه سازی آنها در سامانه ثبت همایش ها و نیز ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در سه بخش دانشگاه های ملی، دانشگاه های کشورهای اسلامی و نیز رتبه بندی جهانی ISC را تشریح کرد.

این کارگاه توسط دکتر منصوره صراطی، مدیرگروه رتبه بندی به همراه سینا صفایی، کارشناس ارشد گروه در دو بخش مختلف ارائه شد. در بخش اول ضمن بیان لزوم توجه به ماموریت گرایی دانشگاه ها در تدوین شاخص های رتبه بندی، روش شناسی، معیارها و شاخص های رتبه بندی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی کشور بر اساس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ارائه و نقاط ضعف و قوت دانشگاه بیرجند در هر معیار و شاخص به صورت مقایسه ای معین شد.

در بخش دوم، بعضی مباحث مرتبط با دانشگاه های تراز جهانی و شاخص های مختلف نظام بندی های بین المللی معتبر مانند رتبه بندی تایمز، شانگهای، لایدن و … بیان شد. همچنین، در این کارگاه ارائه وضعیت دانشگاه های کشور در رتبه بندی های بین المللی و حضور 29 دانشگاه کشور در رتبه بندی تایمز و نیز 26 دانشگاه کشور در مجموع دانشگاه های برتر جهان در رتبه بندی لایدن مورد تجزیه و تحلیل نهاده شد.

دهقانی گفت: از آنجا که افزایش اثرگذاری یا کیفیت تحقیقات یکی از مسائل مهم برای دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی در جهان محسوب می گردد، در این سلسله کارگاه ها، راهکارهای ارتقای سطح اثرگذاری علمی در ابعاد مختلف فناورانه، نوآورانه، اجتماعی، مالی و دانشگاهی ارائه می گردد.

سرپرست ISC توضیح داد: موارد یاد شده به طور مستقیم بر رتبه دانشگاه در نظام های رتبه بندی و همچنین صندلی دانشگاه در عرصه های بین المللی اثر می گذارد. در حال حاضر بعضی از مهمترین شاخص ها برای سنجش میزان اثرگذاری یا مرجعیت علمی، میزان همکاری های بین المللی دانشگاه ها، بکارگیری نتایج پژوهش در عرصه نوآوری و فناوری و نیز استفاده بیشتر از تولیدات علمی پژوهشگران به صورت استناد به تولیدات آنها در جهانست.

در ادامه اعضای حاضر در جلسه ضمن گفتگو، سؤالات خود را در مورد معیارها و شاخص های رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مطرح کردند که مدرسین کارگاه به پاسخگویی و ارائه توضیحات لازم پرداختند.

بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، برگزاری این کارگاه ها که با درخواست دانشگاه ها صورت می گیرد، در راستای یاری به ارتقای سطح اثرگذاری علمی دانشگاه و با برنامه ریزی قبلی توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام صورت می گیرد.

در خاتمه این کارگاه، جلسه حضوری با اعضای هیات رییسه دانشگاه بیرجند صورت گرفت و راهکارهای ایجاد ارتباط با مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به منظور حمایت همه جانبه از دانشگاه مورد آنالیز و برنامه ریزی لازم برای این کار در دستور کار آنها نهاده شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1640

به "آنالیز صندلی دانشگاه ها در رتبه بندی های ملی و بین المللی توسط ISC" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز صندلی دانشگاه ها در رتبه بندی های ملی و بین المللی توسط ISC"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید