ارتباط میان روابط عاطفی و نظام سرمایه داری

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگاران ایوا ایلوز در این کتاب با بحث از رابطه میان هیجانات، احساسات و عواطف با سرمایه داری، قلمروی ناشناخته و اسرارآمیز را در دنیای مدرن کشف می نماید؛ قلمرویی که آن را سرمایه داری هیجانی می نامد که از نگاه جامعه شناسان همیشه تصور بر این بود که مولد جهانی بی روح، خشک و منجمد استکه در آن هیچ مجالی برای بروز احساسات و هیجانات وجود ندارد، اما ایلوز به واسطه اشراف بر جریان های فکری غالب و تاریخ اجتماعی جوامع مدرن، زبردستانه رسوخ هیجانات در بازار و بالعکس، بازاری شدن هیجانات و احساسات را افشا می نماید.

ارتباط میان روابط عاطفی و نظام سرمایه داری

فرایند دوسویه نفوذ منطق بازار در هیجانات و هیجانی شدن بازار به میانجی گری دانش روان شناسی به وقوع پیوست. ایلوز با تبارشناسی روان شناسی، نسبتی پایدار میان این دانش با بسط شرکت های عظیم و سرمایه داری متاخر می یابد. او برای اثبات ادعای خود، رد پای روان شناسی را از شرکت های عظیم و پادگان ها گرفته تا سایت های دوستیابی اینترنتی رصد می نماید.

این کتاب در فصل های مختلف به موضوعاتی مانند پیدایش انسان احساساتی، فروید و سخنرانی های کلارک، صورت بندی مجدد تصورات مربوط به شرکت های عظیم، سبک هیجانی تازه، اخلاق ارتباطی به مثابه روح شرکت، گل ها و خارهای خانواده مدرن: مداخله روان شناسان در امر ازدواج، رنج، میدان های هیجانی و سرمایه هیجانی، روایت خودشکوفایی، میدان های هیجانی، عادت واره های هیجانی، کاربست های روان شناسی، تارنماهای عاشقانه، عشق ورزی اینترنتی، دیدار های مجازی، خوداظهاری هستی شناختی، استانداردسازی و تکرار پرداخته است.

به اعتقاد نویسنده، جامعه شناسان به طور سنتی مدرنیته را از منظر سرمایه داری و پیدایش نهادهای سیاسی دموکراتیک یا اجبار اخلاقی ایده فردگرایی درک نموده اند، ولی کمتر به این واقعیت توجه نموده اند که افزون بر مفاهیم شناخته شده ارزش اضافی، استثمار، عقلانی سازی، افسون زدایی و تقسیم کار که محتوای کلان ترین روایت های جامعه شناختی را تشکیل می دهند، روایت فرعی دیگری هم وجود دارد: توصیفات یا روایت ظهور مدرنیته از منظر هیجانات.

به اسم چند مثال درخشان و به ظاهر بی اهمیت از این نوع تفاسیر می توان به اخلاق پروتستان وبر اشاره نموده است که در مورد نقش هیجانات دخیل در کنش مالی بحث می نماید؛ اینکه اضطراب، الوهیتی مرموز را به بار آورد که در حکم قلب تپنده فعالیت پرجوش و خروش کارآفرین سرمایه دار عمل می کرد.

خودشکوفایی روان درمان گری چگونه رخ داد؟

ایوا ایلوز در این باره می گوید: روان درمانگری در بستر فرهنگ آمریکایی زمانی تبدیل به یکی از عمده ترین روایات در مورد شخصیت گشت که با روایت خودیاری متحد و یک کاسه شد. زمانی که مولفه های روان درمانگری برملا شوند معلوم خواهد شد که این روایت، تعبیر دیگری از روایت قدیمی تر خودیاری است. نخست اینکه تغییراتی درونی در نظریه روان شناختی به وقوع پیوست که شدیدا با جبرگرایی فرویدی منافات داشت، و نگرشی خوش بینانه و منعطف درباره خودشکوفایی را بسط داد.

بسط و انتشار این روایات تازه روان شناختی که قائل بودند شخصیت قادر به تغییر و شکل دهی خودش است مرهون انقلاب کتاب های جلد کاغذی است که با ابداع کتاب های جیبی در 1934 شروع شد. این انقلاب کتاب های ارزان را به راحتی در دسترس مصرف کنندگان قرار می داد. روان شناسی عامه پسند بر اثر این انقلاب کتاب جلد کاغذی توانست تعداد رو به تزایدی از مردمان طبقه میانه و فرودست را مخاطب قرار دهد و با آن ها ارتباط برقرار کند.

کتاب صمیمت های سرد (ساختن سرمایه داری هیجانی) نوشته ایوا ایلوز با ترجمه مصطفی انصافی در 180 صفحه از سوی نشر لوگوس منتشر شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7109

به "ارتباط میان روابط عاطفی و نظام سرمایه داری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط میان روابط عاطفی و نظام سرمایه داری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید